Leidse Onderwijs Instelling

Leidse Onderwijs Instelling

LOI

Lemontree biedt de LOI ondersteuning op het gebied van de infrastructuur. Hiervoor heeft de LOI Lemontree de opdracht gegeven voor het uitvoeren van ondersteunings- en beheertaken op basis van het Expertisecentrum. De LOI krijgt daarmee voor complexe taken de beschikking over de specialisten van Lemontree. Naast het expertisecentrum werken de LOI en Lemontree samen op projectbasis: In oktober 2016 is de door Lemontree nieuw opgebouwde Citrix omgeving in gebruik genomen door de LOI.

Over LOI

De LOI biedt erkende mbo- en hbo-opleidingen aan. De opleider onderscheidt zich door kwalitatief hoogwaardig onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen. Dit doet de organisatie door ieders persoonlijke situatie en behoeften centraal te stellen. Daarnaast blijft de LOI doorgaan met ontwikkelen en innoveren (vernieuwen). Dit stelt ze in staat om de kwaliteit van de opleidingen te garanderen en voorop te lopen op het gebied van effectieve, nieuwe studiemethodes en leermiddelen. Jaarlijks volgen bijna 100.000 studenten een opleiding aan de onderwijsinstelling. Het hoofdkantoor van de LOI is gevestigd in Leiderdorp.

ALS Nederland verhoogt efficiency met OneDesk Mobile werkplekportal

ALS Nederland verhoogt efficiency met OneDesk Mobile werkplekportal

stichting ALS ICT

Als je als fondsenwerver zoveel mogelijk geld wilt kunnen investeren in wetenschappelijk onderzoek, dan is het belangrijk dat je je eigen operationele kosten zo laag mogelijk houdt. Vandaar dat Stichting ALS Nederland de bestaande onoverzichtelijke werkplek verving door een gebruiksvriendelijke portal waar medewerkers heel snel alle informatie vinden zie ze nodig hebben.

 

Iedereen kent Stichting ALS Nederland door de opvallende fondsenwerfacties, zoals de Tour du ALS en de Amsterdam City Swim. Het geld dat ze ophalen zetten ze zo effectief mogelijk in voor wetenschappelijk onderzoek naar oorzaken en hopelijk ooit genezing van ALS. Minder bekend is dat Stichting ALS Nederland zich ook bezighoudt met het verbeteren van de levenskwaliteit en zorg voor ALS patiënten en de patiëntenvereniging ondersteunt in het onderhouden van contact met ALS-patiënten, naasten en nabestaanden via een communicatieplatform.

 

Efficiënt werken is topprioriteit

Tom Bos is bestuurder bij de 16 vaste medewerkers en honderden vrijwilligers tellende stichting. Hij vertelt: “In onze organisatie is de drang om zo weinig mogelijk geld uit te geven aan onze eigen operatie altijd voelbaar. Dat betekent dat we een lange afschrijvingstermijn hanteren voor investeringen. Op een gegeven moment moet je echter wel eens zaken vervangen. Helemaal als dat zaken zijn die efficiencyverhoging in de weg staan.”

Hij doelt op de ICT-werkplek. “We hadden een versnipperde omgeving. Informatie kon op allerlei plekken staan. Dat betekende dat medewerkers soms lang moesten zoeken voordat ze vonden wat ze nodig hadden. Daarnaast gingen we steeds vaker thuiswerken, en dat wil je op een veilige manier doen. Onze vaste ICT-partner Lemontree ging daarom op een gegeven moment met ons om tafel om te bespreken hoe we onze efficiency en veiligheid konden verhogen, zonder dat meteen de kosten ook heel veel hoger zouden worden.”

 

Snel informatie vinden via Weten & Regelen

De keus viel op Lemontree OneDesk Mobile, een portal die is gebaseerd op een samengestelde oplossing van onder andere Microsoft 365 en de Synigo Pulse werkplek portal. In de portal wordt alle functionaliteit uit Microsoft Office 365 gecombineerd met snelle toegang tot applicaties, notificaties, nieuws en het onderdeel Weten & Regelen. Bos zegt: “We noemen het hier intern ook wel het tegeltjesproject omdat midden in het nieuwe scherm de tegels staan die je toegang geven tot veelgebruikte applicaties en functionaliteit uit Office 365.” Daar omheen staan snelkoppelingen naar veelbezochte websites of veelgebruikte mappen in SharePoint, de laatste Twitter-berichten en notificaties (to do-taken uit andere applicaties zoals het aantal ongelezen e-mailberichten). Een deel van deze tegels en snelkoppelingen is voor iedere medewerker verplicht, een deel kunnen medewerkers naar eigen inzicht inrichten.

Bos is het meest blij met het tegeltje Weten & Regelen. “Hierin staat alle informatie die je nodig hebt om je werk goed te doen, van handboeken en protocollen tot huisstijl en HR-informatie. Het is heel overzichtelijk gerubriceerd, zodat je heel snel vindt wat je zoekt. Ik denk dat de meeste medewerkers hier de grootste tijdsbesparing mee boeken.”

 

Langzaam uitbouwen

Stichting ALS Nederland heeft niet heel veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van Weten & Regelen. “Nee hoor, de meeste informatie hadden we zo voorhanden, alleen stond het voorheen overal en nergens. We hebben gewoon de informatie die we al hadden op een nieuwe manier toegankelijk gemaakt met het idee: als iemand een vraag heeft waar hij het antwoord niet op kan vinden, dan voegen we op dat moment die informatie wel toe of we maken het beter vindbaar. Want dat is het prettige van zowel Weten & Regelen als de portal als geheel: het hoeft niet op dag 1 helemaal perfect te zijn. Je kunt gewoon in de loop der tijd dingen toevoegen of veranderen. Je kunt dus heel agile steeds verder verbeteren.”

 

Flexibiliteit voor medewerkers en organisatie

Een belangrijk pluspunt vindt Bos de flexibiliteit. “We wilden geen oplossing waarbij onze processen of onze medewerkers in een keurslijf zitten. De wereld om ons heen verandert voortdurend, en dus ook onze organisatie. We wilden graag een toekomstbestendige  oplossing die mee kan veranderen met het werk dat we doen. Maar ook een werkplek die zich aanpast aan de medewerker in plaats van andersom.” Dat is goed gelukt, vindt hij. “Medewerkers hebben veel vrijheid om de portal naar eigen wens in te richten en hun eigen snelkoppelingen te maken.”

Ook security was een aandachtspunt. “We werken natuurlijk met uiterst privacygevoelige informatie. Persoonsgegevens van donateurs en patiënten. Je wilt echt niet dat dat op straat komt te liggen. Ook daarom hebben we gekozen voor OneDesk Mobile. Standaard worden alle technische maatregelen geïmplementeerd die nodig zijn om AVG-proof te kunnen werken. Dat zijn bijvoorbeeld two factor-authenticatie, versleuteling van harde schijven, mobile device management en backup.”

 

Soepele livegang

In januari ging de portal live. Na korte instructiesessies van een halfuur konden de medewerkers aan de slag. Bos: “Drie dagen lang hebben hier nog medewerkers van Lemontree rondgelopen ter ondersteuning, maar we hebben niet veel hulp nodig gehad. Het wijst zich vanzelf. Sommige medewerkers moesten wel even wennen dat ze geen Verkenner meer hebben, maar na een paar dagen weet je niet beter.” Het belangrijkste doel – efficiënter werken – wordt door iedereen behaald. “We hoeven gewoon minder lang te zoeken naar informatie, alles is onder handbereik. Dat is een verademing”, vindt Bos.

De meeste medewerkers werken op een laptop. Een groot voordeel toen ze tijdens de lock-down moesten thuiswerken. Maar ook toen het kantoor weer zachtjesaan opengesteld kon worden. “Nu we met minder mensen in een ruimte mogen zitten, kun je met je laptop zelf een plekje zoeken waar je op anderhalve meter afstand zit”, zegt Bos.

 

Werk vanuit een helder doel

Hij adviseert andere organisaties die een werkplekvervanging overwegen om eerst voor jezelf helder te maken wat je primaire doel is. “Want alleen als je dat doel goed voor ogen hebt, kun je keuzes maken.” Natuurlijk wil je altijd meer dan je financiën of de beschikbare tijd voor het project toelaten, maar ook dat is geen punt als je kiest voor een flexibel concept, zegt hij. “Je kunt met een omgeving als Lemontree OneDesk en Synigo Pulse klein beginnen en het later uitbouwen. Je hoeft het niet in één keer volledig goed neer te zetten. Begin met je voornaamste doelstelling – bij ons was dat efficiencyverbetering – en bouw daarna uit.”

Tot slot wijst hij op het belang van goede begeleiding tijdens de livegang. “Want hoe simpel de nieuwe portal er ook uit ziet, het betekent wel een nieuwe manier van werken. Die vraagt gewenning. Zorg dat er de eerste dagen begeleiding aanwezig is aan wie medewerkers vragen kunnen stellen en die hen voorziet van praktische tips. Zo bereik je je doelstellingen nog sneller.”

 

 

OneDesk Mobile Charity

Stichting ALS heeft voor OneDesk Mobile Charity van Lemontree gekozen. Met OneDesk Mobile Charity hebben de medewerkers van Stichting ALS de beschikking over een volledig ingerichte cloud werkplek tegen een zeer aantrekkelijke prijs per maand. Deze werkplek is eenvoudig te gebruiken en omvat de IT-werkplek alsmede vaste en mobiele telefonie. Op de werkplek kunnen de medewerkers via een gebruikersvriendelijk dashboard bij alle applicaties en bestanden van Stichting ALS. Deze werkplek is gebaseerd op Microsoft Office 365. Tevens is vaste en mobiele telefonie gekoppeld aan de werkplekken waardoor de medewerkers, ongeacht locatie, goed bereikbaar zijn en slim gebruik kunnen maken van telefonie vanaf de werkplek. Ook antivirus, monitoring van de werkplek en updates van besturingssysteem en applicaties is in de werkplek opgenomen.

Medewerkers van Stichting ALS kunnen overal veilig en betrouwbaar werken en zijn niet meer gebonden aan kantoor of aan lastige oplossingen met VPN en RDP. Ook ondersteunt Lemontree Stichting ALS bij het beheer van infrastructurele zaken als switches en firewalls.

 

Over Stichting ALS

Stichting ALS is opgericht speciaal om mensen met de ziekte Amyotrofische Laterale Sclerose te helpen. Deze ziekte is een van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelstel. Hoewel er wereldwijd onderzoek wordt gedaan naar de ziekte, is de oorzaak tot op heden onbekend. De stichting is ervan overtuigd dat met focus en samenwerking er betere oplossingen kunnen komen voor patiënten nu en in de toekomst. Speerpunten hierbij zijn om het lijden door de ziekte te stoppen, meer bekendheid te creëren voor de ziekte en een oplossing te vinden voor de ziekte. Stichting ALS is gevestigd in Den Haag.

 

Over ALS

ALS is een dodelijke zenuwspierziekte, waarvan de oorzaak onbekend is. Ook is er nog geen medicijn of aanpak om deze ziekte te vertragen of te verhelpen. In Nederland leiden ongeveer 1500 mensen aan deze ziekte. Hier komen jaarlijks ongeveer 500 nieuwe gevallen bij en sterven ongeveer 500 patiënten. Na de eerste symptomen is de levensverwachting ongeveer drie tot vijf jaar.

Stichting ALS Nederland bekostigt wetenschappelijk onderzoek, welke gedaan wordt bij het AMC en UMC. Samen vormen zij het ALS centrum, een belangrijke speler voor Stichting ALS Nederland. Uniek is ProjectMine, waarin DNA van ALS patiënten wordt vergeleken met niet ALS-ers. Men hoopt op deze manier verschillen te vinden in het DNA, waarmee een mogelijke behandeling of medicijn mogelijk wordt gemaakt.

 

Het doel van de stichting: het vinden van de oorzaak en daardoor ook mogelijke toekomstige behandeling van ALS en het stimuleren van verbeteringen in zorg en kwaliteit van leven voor de huidige ALS patienten.

 

Naast wetenschappelijk onderzoek wil Stichting ALS Nederland patiënten en hun direct liefhebbenden steunen in de tijd die zij nog hebben. Zo is er bijvoorbeeld ‘Stichting ALS op de weg’, welke helpt bij voorzieningen voor patienten om te voorkomen dat mensen hun bed, fiets of rolstoel krijgen op de begrafenis. Vaak worden deze voorzieningen via officiële instanties zo vertraagd geregeld dat het niet eens meer nodig is. ‘Stichting ALS op de weg’ zorgt dan ook adequaat voor voorzieningen, waardoor de patiënten snel en gericht worden geholpen.

 

Internationaal sterk tegen Amyotrofische Laterale Sclerose

Naast het nationale werk, werkt Stichting ALS Nederland internationaal nauw samen met de stichtingen in alle landen om onderzoeksresultaten en kennis uit te wisselen. Stichting ALS Nederland zit in het bestuur van deze internationale samenwerking en heeft hier een prominente rol. Eén keer per jaar wordt een groot congres georganiseerd waarin de landen hun voortgang en ideeën presenteren. Alles met één doel: een oplossing vinden voor deze dodelijke spierziekte.

 

ALS campagnes

Om al dit onderzoek en internationale samenwerkingen te bekostigen is natuurlijk veel geld nodig. Om die reden worden er veel activiteiten, campagnes en bijzondere evenementen georganiseerd. Enkele die je ongetwijfeld kent zijn:

  • Amsterdam City swim
  • Tour du ALS
  • Ice Bucket challenge
  • Swim for Tim
  • Crawford beachvolleybal toernooi
  • Rainbowrun
  • Glazenhuis Gramsbergen
  • ALS lenteloop
  • Holland4ALS
Marlies Dekkers

Marlies Dekkers

De casus

In 2015 koos Marlies Dekkers voor het expertisecentrum van Lemontree. Hierdoor beschikt haar organisatie over de kennis en ervaring van de competentieteams van Lemontree. Zij bezitten niet alleen de specialistische kennis om problemen snel op te lossen maar ook over de hoognodige kennis van de IT-omgeving en de processen van Marlies Dekkers. Met het Expertisecentrum wordt ook de monitoring, beveiliging en automatisering van beheertaken binnen de organisatie ingevuld.

Over Marlies Dekkers

Marlies Dekkers is een beroemde Nederlandse modeontwerper. In de afgelopen 20 jaar heeft ze met haar lingerielijnen internationaal succes geboekt. Zowel in Nederland als in het buitenland worden haar designs als trendsettend, innovatief en baanbrekend beschouwd. Inmiddels telt de organisatie ruim 50 medewerkers, zijn er wereldwijd 500 verkooppunten en zes Marlies Dekkers stores.

De grondslag voor internationale succes van Marlies Dekker ligt in haar inspirerende designs en persoonlijke benadering. De ontwerpen zijn geïnspireerd op haar eigen visie op het leven. Het doel van Marlies Dekkers is om vrouwen meer zelfvertrouwen te geven.

IGO Post

IGO Post

IGO-POST

Na een intensieve periode van testen heeft IGO Post eind 2014 Lemontree de opdracht gegund het platform van IGO Post te vernieuwen op basis van SimpliVity Omnicubes. Begin 2015 zijn de laatste servers in productie genomen en was de migratie, die voor een groot deel is uitgevoerd door de IT-beheerders van IGO Post zelf, compleet. Lemontree verleent IGO Post op dit moment nog diensten op basis van het zogenoemde platformbeheer waarbij Lemontree monitort en ondersteund, en complexe, weinig voorkomende taken zoals het updaten en upgraden van de SimpliVity Omnicubes en VMware omgeving uitvoert.

Over IGO Post

IGO-POST is met bijna 70 jaar ervaring een internationale speler en Europees marktleider op het gebied van bedrukte relatiegeschenken en promotionele artikelen. De productleverancier heeft een assortiment van ruim 1.500 artikelen. IGO-POST, gevestigd in Helmond, heeft ruim 350 medewerkers in dienst en kantoren in 13 landen.

Relaties bouwen en versterken doet IGO-POST door te geloven in de ‘The experience of giving!’. De organisatie wil wereldwijd marktleider worden. Hierbij horen de kernwaarden ‘betrouwbaarheid, eerlijk, attent en ambitieus’.

Fivoor

Fivoor

De Casus

Als een van de eerste organisaties in Nederland koos Fivoor medio 2014 voor SimpliVity, na een uitgebreide vergelijking met klassieke én andere hyperconverged IT-infrastructuren. Belangrijk in die keuze was dat de eisen voor een zeer hoog beschikbare omgeving ingevuld konden worden tegen significant lagere aanschaf en beheerslasten. Na een aanvang begin augustus 2014 is de nieuwe omgeving op basis van SimpliVity Omnicubes voor de backend en Atlantis Ilio voor de VDI-omgeving begin december 2014 in productie genomen. Ruim op tijd voor het nieuwe jaar, ondanks een complexe migratie vanwege een carve-out vanuit een bestaande IT-omgeving waarin werd samengewerkt met een andere GGZ-instelling. Vanaf begin 2015 beheert Lemontree delen van de IT-infrastructuur van Fivoor op basis van het zogenoemde platformbeheer.

Over Fivoor

Fivoor richt zich op forensische psychiatrie. De organisatie behandelt mensen met een psychiatrische stoornis en die met justitie in aanraking zijn gekomen, of dreigen te komen. Het doel van de behandeling is het verkleinen van de kans dat een patiënt opnieuw een delict pleegt. Op deze manier probeert Fivoor bij te dragen aan een veiligere samenleving.

N-sea

N-sea

De casus

In 2014 heeft N-Sea aan Lemontree gevraagd een aanbieding op te stellen voor de realisatie van een nieuwe IT-infrastructuur en de ondersteuning van de eigen IT-afdeling bij het beheer.

Door het overnemen van delen van het IT-beheer door Lemontree kan de eigen ICT-afdeling van N-Sea zich meer richten op de regie en het beheer van applicaties en functionaliteiten. Na een initiële aanvang op basis van het ICT-Expertisecentrum heeft N-Sea medio 2015 ervoor gekozen op het beheer van de backend onder resultaatverantwoordelijkheid volledig onder te brengen bij Lemontree.

Over N-Sea

N-Sea is een offshore aannemer van geïntegreerde onderwaterdiensten. De dienstverlener levert subsea; van constructie tot ontmanteling en van inspecties tot onderhoudsmanagement. Binnen N-Sea Group werken ruim vaste 80 medewerkers aan (inter)nationale subsea projecten op het gebied van survey, inspectie, onderhoud en reparatie, constructie en engineering. N-Sea Group is gevestigd in Zierikzee.

Met meer dan 80 jaar ervaring heeft N-Sea Group de ambitie om te groeien tot marktleider binnen het vakgebied. Hierbij staat het klanten voorzien van subsea werken die veilig presteren op piek niveau centraal. De offshore aannemer draagt met gepaste trots bij aan een dynamische markt.

Yakult

Yakult

De casus

Vanuit de behoefte zich meer te richten op regie, services en functionaliteit besloot Yakult Europe medio 2014 als een van de eerste organisaties in Nederland de eigen IT-infrastructuur in te vullen met SimpliVity Omnicubes. Hoge beschikbaarheid en native back-up waren daarin belangrijk, maar de besparingen op de beheerlast gaven de doorslag. Daarnaast was de business case zeer gunstig. Ondanks een hogere initiële aanschaf dan in het geval van een klassieke omgeving, konden hosted diensten eenvoudig geïntegreerd worden op het nieuwe platform waardoor een ROI van de extra investering van 18 maanden realiseerbaar bleek.

Met de implementatie van de nieuwe IT-infrastructuur heeft Lemontree tevens van Yakult Europe de opdracht gekregen om het beheer op basis van resultaatverantwoordelijkheid in te vullen.

Over Yakult Europe

Yakult Europe B.V. is een dochteronderneming van de Japanse multinational Yakult Honsha Co., Ltd., gevestigd in Tokyo Japan. De zuivelproducent is gespecialiseerd in probiotica en andere functionele voedingsmiddelen. Sinds 1994 produceert Yakult Europe in Almere voor de Nederlandse markt en voor 10 andere Europese markten. Yakult wordt verkocht in 33 landen en heeft 20 productielocaties.

CHC Helicopter

CHC Helicopter

CHC Helicopter is de grootste commerciële helicopter operator ter wereld. Het hoofdkantoor van CHC Helicopter is gevestigd in Vancouver, Canada en heeft een vloot van ruim 350 helicopters in meer dan 30 landen over de hele wereld. CHC Helicopter is gespecialiseerd in de volgende drie gebieden:

• Transport naar offshore olie en gas boorplatformen.
• Kustwacht (Search and rescue services).
• Onderhoud, reparatie en revisie van helicopter (onderdelen).

Lemontree heeft naast het beheer over alle Nederlandse vestigingen ook de verantwoordelijkheid over het beheer en support voor alle vestigingen in EurAsia en Afrika. CHC EurAsia bestaat uit de landen Kazachstan (Atryau), Azerbaijan (Baku) en Georgië (Tbilisi). CHC Africa bestaat uit de landen Mozambique (Pemba en Mocimbao de Praia), Tanzania (Mtwara en Dar es Salam), Equatoriaal Guinée (Bata en Malabo), Liberia (Monrovia) en Nigeria (Lagos).

2-1-slide 2-2-slide 2-3-slide

 

 

 

 

 

CHC Helicopter Project Azerbeidzjan

CHC Helicopter is de grootste commerciële helicopter operator ter wereld. Het hoofdkantoor van CHC Helicopter is gevestigd in Vancouver, Canada en heeft een vloot van ruim 350 helicopters in meer dan 30 landen over de hele wereld. CHC Helicopter is gespecialiseerd in de volgende drie gebieden:

• Transport naar offshore olie en gas boorplatformen.
• Kustwacht (Search and rescue services).
• Onderhoud, reparatie en revisie van helicopter (onderdelen).

De vestiging in Azerbeidjan van CHC is gelegen in de hoofdstad Baku. Vanaf deze vestiging vliegt CHC naar booreilanden in de Kaspische zee.

Project:
Doelstelling van dit project was om deze vestiging te voorzien van alle standaard CHC software en te koppelen aan het CHC netwerk. Aan de bestaande internetlijn is een Checkpoint firewall gekoppeld zodat het lokale netwerk door middel van een VPN verbinding toegang heeft tot het CHC netwerk. De medewerkers kunnen zo direct de mailservers van CHC bereiken en bestanden delen met andere vestigingen. Pc’s kunnen nu volledig beheerd worden door Lemontree vanuit Nederland. Een VMWare Server is geïnstalleerd met twee virtuele nodes die Windows 2008 R2 draaien. De eerste server is voorzien van de Active Directory rollen en tevens als Read Only Domain Controller geïnstalleerd. Hierdoor komen er geen kritieke gegevens (zoals wachtwoorden) op servers te staan die diefstalgevoelig zijn. Een backup is ingericht middels Acronis imaging software  zodat individuele bestanden restored kunnen worden, en een server compleet in één keer op vervangende hardware kan draaien. De backup wordt gemaakt naar een QNAP Nas device waardoor met een USB disk gemakkelijk gebruik gemaakt kan worden om de bestanden offsite en beveiligd (encryptie) te bewaren. Alle werkplekken zijn ook gekoppeld aan het CHC netwerk en hier worden automatisch Microsoft updates d.m.v. WSUS geïnstalleerd en de antivirus wordt up to date gehouden d.m.v. McAfee ePO. Gebruikers uit Canada, UK of Nederland kunnen door de nieuwe koppeling met het CHC netwerk gewoon werken alsof zij inloggen op de eigen vestiging in het eigen land.

Technologieën
• Microsoft Windows 2008 R2 Server
• Microsoft WIndows 2008 R2 Read Only Domain Controller (RODC)
• Microsoft Active Directory
• Microsoft Group Policy en Preferences
• Microsoft WSUS
• Microsoft Windows XP
• Microsoft Windows 7
• Microsoft Office 2007
• VMware vSphere 4.1
• McAfee ePO 4.5
• McAfee VirusScan Enterprise 8.8
• Hewlett Packard Proliant ML350 G6
• Hewlett Packard iLO Advanced
• Checkpoint firewalling
• Cisco switching
• Acronis Backup and Recovery 11
• Qnap TS-219 Pro+ NAS

 

CHC Helicopter Project Kazachstan

CHC Helicopter is de grootste commerciële helicopter operator ter wereld. Het hoofdkantoor van CHC Helicopter is gevestigd in Vancouver, Canada en heeft een vloot van ruim 350 helicopters in meer dan 30 landen over de hele wereld. CHC Helicopter is gespecialiseerd in de volgende drie gebieden:

• Transport naar offshore olie en gas boorplatformen.
• Kustwacht (Search and rescue services).
• Onderhoud, reparatie en revisie van helicopter (onderdelen).

De vestiging in Kazachstan van CHC is gelegen in stad Atyrau in het westen van het land. Deze stad ligt voor een gedeelte in Europa waar ook de base zich bevindt en wordt gescheiden met Azië door de rivier de Oeral.

Project:
Doelstelling was om deze vestiging te voorzien van alle standaard CHC software en te koppelen aan het CHC netwerk. Aan de bestaande internetlijn is een Checkpoint firewall gekoppeld zodat het lokale netwerk door middel van een VPN verbinding toegang heeft tot het CHC netwerk. De medewerkers kunnen zo direct de mailservers van CHC bereiken en bestanden delen met andere vestigingen. Pc’s kunnen nu volledig beheerd worden door Lemontree vanuit Nederland. Een VMWare Server is geïnstalleerd met twee virtuele nodes die Windows 2008 R2 draaien. De eerste server is voorzien van de Active Directory rollen en tevens als Read Only Domain Controller geïnstalleerd. Hierdoor komen er geen kritieke gegevens (zoals wachtwoorden) op servers te staan die diefstalgevoelig zijn. Een backup is ingericht middels Acronis imaging software zodat individuele bestanden restored kunnen worden en een server compleet in één keer op vervangende hardware kan draaien. De backup wordt gemaakt naar een QNAP Nas device waardoor met een USB disk gemakkelijk gebruik gemaakt kan worden om de bestanden offsite en beveiligd (encryptie) te bewaren. Alle werkplekken zijn ook gekoppeld aan het CHC netwerk en hier worden automatisch Microsoft updates d.m.v. WSUS geïnstalleerd en de antivirus wordt up to date gehouden d.m.v. McAfee ePO. Gebruikers uit Canada, UK of Nederland kunnen door de nieuwe koppeling met het CHC netwerk werken alsof zij inloggen op de eigen vestiging in het eigen land.

Technologieën
• Microsoft Windows 2008 R2 Server
• Microsoft WIndows 2008 R2 Read Only Domain Controller (RODC)
• Microsoft Active Directory
• Microsoft Group Policy en Preferences
• Microsoft WSUS
• Microsoft Windows XP
• Microsoft Windows 7
• Microsoft Office 2007
• VMware vSphere 4.1
• VMware vCenter 4.1
• McAfee ePO 4.5
• McAfee VirusScan Enterprise 8.8
• HP Proliant ML350 T06
• HP iLO Advanced
• Checkpoint firewalling
• Cisco switching
• Acronis Backup and Recovery 11
• Qnap TS-219 Pro+ Nas device

 

CHC Helicopter – site survey

CHC Helicopter is de grootste commerciële helicopter operator ter wereld. Het hoofdkantoor van CHC Helicopter is gevestigd in Vancouver, Canada en heeft een vloot van ruim 350 helicopters in meer dan 30 landen over de hele wereld.

Kerst met zonnebrand in 30 graden is toch een andere beleving volgens onze Senior System Engineer Dennis Koenders. Doel van deze holiday visit was een site survey voor de basis in Mtwara en Dar Es Salaam in Tanzania.

Doel van de site survey:
• Oplossen van de problemen met de internet verbinding;
• Inventarisatie van alle hard- en software op de Mtwara base en Dar Es Salaam;
• Bespreken van de IT requirements en toekomstige plannen van deze base;
• Afspraken met lokale ISP’s om de mogelijkheden m.b.t. verbindingen te bespreken en een nieuwe provider te selecteren.

De resultaten van de site survey hebben geleid tot een aantal directe oplossingen:

– De UPS ondersteunend aan de receivers zijn vervangen;
– Een netlimiter geplaatst vanwege de flucturerende stroom input en configuratie aangepast door Dennis in samenspraak met de provider;
– Tranceiver vervangen.

De overige conclusies uit het site survey rapport van de basis op Mtwara en Dar Es Salaam zullen met onze klant nader besproken worden. Wij danken Dennis voor zijn enorme inzet!

ThyssenKrupp Veerhaven

ThyssenKrupp Veerhaven

ThyssenKrupp Veerhaven breidt de huidige samenwerking met Lemontree verder uit door het uitbesteden van werkplekondersteuning en projectmanagement aan Lemontree. Hiermee kan ThyssenKrupp Veerhaven zich nog meer richten op haar core business en verzekert ThyssenKrupp Veerhaven zichzelf van werkplekondersteuning en projectmanagement van het hoogste niveau tegen concurrerende tarieven.

“De inzet van Lemontree medewerkers voor werkplekondersteuning is een logische vervolgstap voor ThyssenKrupp Veerhaven aangezien Lemontree als geen ander weet hoe de infrastructuur met alles wat er aan hangt in elkaar steekt waardoor er snel geschakeld kan worden met een minimale inwerkperiode. Tevens kan er door de flexibiliteit van Lemontree op wens vanuit ThyssenKrupp Veerhaven snel meer of minder capaciteit worden ingezet. Kortom een onderstreping van de al huidige uitstekende samenwerking tussen Lemontree en ThyssenKrupp Veerhaven.” Aldus Elbert Snoeij, ICT Manager ThyssenKrupp Veerhaven.

ThyssenKrupp Veerhaven, een onderdeel van ThyssenKrupp Steel, is één van de modernste en toonaangevende duwvaartrederijen – in de droge bulksector – op de Rijn en is sinds 1984 gevestigd te Brielle (ZH). Bij ThyssenKrupp Veerhaven zijn ca. 170 medewerkers werkzaam.

Voor ThyssenKrupp Veerhaven beheert Lemontree al meer dan 10 jaar de ICT infrastructuur. De recente uitbreiding op het bestaande contract is een vervolgstap op de succesvolle samenwerking van de afgelopen 5 jaar. Recentelijk is de infrastructuur nog door Lemontree  geüpgrade naar een Citrix Presentation 4.5 Server omgeving met een hoge beschikbaarheid van de systemen.

Emerge Wind Technologies

Emerge Wind Technologies

EWT heeft Lemontree de opdracht gegund voor de aanleg en implementatie van een centrale ICT omgeving met een zeer hoge mate van beschikbaarheid. Daarnaast is een 3-jarige beheerovereenkomst afgesloten voor IT en telecommunicatie.

“Door Lemontree in te zetten als onze IT dienstverlener, kunnen wij ons volledig richten op onze core-business. Wij beschouwen Lemontree als onze eigen IT-afdeling en zo gedragen zij zich ook: snel, flexibel, gemotiveerd en persoonlijk”, aldus Pieter Dingjan, ICT Manager EWT.

EWT is een wereldwijde speler in wind energie oplossingen met vestigingen in Nederland, China en de Verenigde Staten. EWT levert turn-key wind turbine parken en tevens individuele turbines en wind turbine componenten. De wind turbines van EWT zijn gebaseerd op de hoog geavanceerde direct drive (gearless) technologie. Deze technologie van EWT staat bij experts binnen de branche bekend om zijn superieure performance and betrouwbaarheid.

Met de nieuwe ICT omgeving worden de businessdoelen en -processen doeltreffend ondersteund om bestaande en nieuwe strategische plannen een draagvlak te geven. Bovendien biedt het EWT de mogelijkheid tot een betere productiviteit, integratie en samenwerking tussen bedrijfsonderdelen, en businesspartners. Door het toepassen van centralisatie, consolidatie en standaardisatie worden de service niveaus verhoogd tegen lagere operationele kosten. De nieuwe ICT omgeving is flexibel en schaalbaar om een verdere groei van de organisatie te faciliteren.

De opdracht is ingevuld met Lemontree diensten en oplossingen, waarbij gekozen is voor de implementatie van een High Availability oplossing op basis van Microsoft, VMware, Citrix, Cisco en SAN technologie:

Microsoft Windows Server 2003 R2 Enterprise – MPLS
Microsoft Exchange Server 2007 – Blackberry Enterprise Server 4.1
VMware ESX 3.5 High Availability cluster – HSDPA Mobility
Citrix Xen App Enterprise Edition 4.5 – DELL EqualLogic PS5000X
VoIP – Cisco Call manager – Symantec Backup Exec 12

De voornaamste voordelen voor EWT van de High Availability oplossing zijn de hoge mate van beschikbaarheid van de bedrijfskritische data en systemen, business continuity en disaster recovery mogelijkheden van de bedrijfskritische systemen.