Isero doet méér
Hoe IT de basis legt voor een hogere klantwaarde en geoliede processen
Isero is een gespecialiseerde ijzerwarengroothandel en dienstverlener voor bouwprofessionals en technische diensten. Isero bestaat al sinds 1826 maar heet pas sinds 2011 – na een fusie van Gerritse Ijzerwaren, Breur en Van Der Winkel – Isero ijzerwarengroep. In 2019 werd dit officieel Isero. De vestigingen van Isero met de zwart/wit/gele logo’s sieren steeds op meer plekken het straatbeeld. Mede door select gekozen overnames heeft Isero inmiddels 67 vestigingen en ruim 800 medewerkers en is de ijzerwarenspecialist een vertrouwde naam in Nederland. Met een assortiment van 150.000 producten, waarvan er zo’n 50.000 direct op voorraad zijn, een fijnmazig distributienetwerk en lokale aanwezigheid is Isero in staat om snel de juiste artikelen op de juiste plaats te leveren.
IT masterplan en IT roadmap
We zijn heel benieuwd wat IT voor Isero betekent en gaan op bezoek bij Dirk Jan Hulsman. Hij is IT Directeur bij Isero. “Onze visie ‘Isero doet méér ’ betekent dat we een betrokken en betrouwbare bouwpartner willen zijn voor onze klanten. Daarbij is onze productbeschikbaarheid, het zijn van een kwalitatieve kennispartner en het helpen van onze klanten als waardevol dienstenpartner belangrijke pijlers. IT is daarbij enorm belangrijk. We willen onze klanten helpen door hen met slimme digitale concepten te informeren en te helpen hun processen te vereenvoudigen, te versnellen en te verbeteren. Zo willen we hen helpen met slimme bevoorrading op de bouw, bevoorrading van bussen en andere voor de klant belangrijke locaties.” vertelt Hulsman.
Met onze digitale concepten willen we onze klanten helpen om efficiënter en slimmer te ondernemen.
“En in die digitale concepten willen we nog slimmer samenwerken door onze klanten werk te besparen. Een goed voorbeeld daarvan is als een vakman iets uit zijn bus pakt er zonder tussenkomst van aankooporders slim wordt bevoorraad. Zo beschikt de vakman altijd over de juiste materialen zonder onnodige en tijdrovende administratieve processen voor de klant. Een ander voorbeeld is dat we slim kunnen bevoorraden op basis van daadwerkelijk gebruik van artikelen. Dit zorgt ervoor dat mensen niet lange tijd rondrijden met producten die ze nauwelijks gebruiken. Dit is vanuit het oogpunt van duurzaamheid, maar ook vanwege kosten belangrijk. Met onze digitale concepten willen we onze klanten helpen om efficiënter en slimmer te ondernemen” vertelt Dirk Jan.
Microsoft Azure en Azure Virtual Desktop
Uiteraard heeft Isero veelvuldig en nauw contact met haar klanten om te kijken waar waarde kan worden toegevoegd in het proces en de dynamiek van de klant. Voor het operationeel maken van deze processen is IT uiteraard heel belangrijk. Daarbij spelen drie kernsystemen een belangrijke rol: het Product Informatie Management (PIM), het ERP en het online platform waarin klanten via de webomgeving kunnen bestellen. Uiteraard zijn deze drie systemen, samen met wat kleinere systemen, geïntegreerd en aan elkaar gekoppeld.
IT is mensenwerk. Daarbinnen zijn trusted advisorship en de betrokken personen heel belangrijk.
“Om alles goed te laten werken is betrouwbare en veilige IT nodig. In eerste instantie wilden we alles daarom dicht bij onszelf houden. Omdat het belangrijk is, maar ook om snel te kunnen schakelen. Tegelijkertijd is voor de snelle groei veel expertise nodig en een partnerschap waarin de specialisten kunnen meebewegen met de veranderingen binnen onze organisatie. En die rol vonden we in Lemontree. Vanuit een duidelijke roadmap, die we in het gezamenlijk opgestelde IT-masterplan hebben ontwikkeld, hebben we de Isero reis vertaald naar een heldere IT-transformatie. Daarin hebben we gekeken naar de alternatieven van cloud, datacenteroplossingen en hybride IT. We hebben in hoofdlijnen gekozen om het overgrote gedeelte van onze IT naar Microsoft Azure te migreren en beschikbaar te maken voor gebruikers via Azure Virtual Desktop. Daarbij is een goede overgang van ons ERP, een sterk securitybeleid en temporisering van het project een belangrijk onderdeel van het plan. We zijn erg blij met de adviserende en uitvoerende rol van Lemontree en werken samen aan de uitvoering van het plan. Vorige week hebben we na hard werken succesvol de eerste virtuele werkplek met ERP opgeleverd”, vertelt Dirk Jan.
De samenwerking is bekrachtigd in een contract waarbij Lemontree het beheer en ondersteuning van de IT-omgeving voor Isero zal gaan uitvoeren.
Meer over Isero
Isero is de meest gespecialiseerde ijzerwarengroothandel én dienstverlener voor bouwprofessionals en technische diensten. Ze zijn gespecialiseerd in hang- en sluitwerk, gereedschap, ijzerwaren en bevestigingsmiddelen, werkkleding en pbm’s.
SINDS 1826
Isero is ontstaan uit een samenwerking tussen de bedrijven Gerritse IJzerwaren, Breur Ceintuurbaan en Van Der Winkel. In 2011 hebben zij hun krachten gebundeld en vormen sindsdien gezamenlijk de Isero IJzerwarengroep. In 2019 is de naam officieel Isero geworden en prijkt deze op alle vestigingen.
Isero heeft een rijke historie met vele overnames: Pijnenburg Bouw en Industrie (2015), Gunters en Meuser en Dirk Stam (2016), Scholte & de Vries Estoppy (2017), Freke Inbraakbeveiliging (2018), Govers (2021) en Regts (2022). Dat alles bij elkaar draagt bij aan een enorme dosis ervaring en expertise wat teruggaat tot 1826, de oprichting van Gunters en Meuser.
LANDELIJK VESTIGINGEN NETWERK
Isero is een groeiende onderneming met meer dan 125 vestigingen en ruim 800 servicegerichte medewerkers. Met het uitgebreide vestigingennetwerk, de vakbekwame medewerkers en het brede assortiment in producten en diensten doet Isero graag meer voor haar klanten.
ADVIES EN KENNIS DELEN
Isero beschikt over alle actuele product- en toepassingskennis. Voor enkele productgroepen beschikken ze over specialisten en adviseurs die klanten kunnen helpen met de juiste productkeuzen, maar ook kunnen begeleiden bij het toepassen van de producten in de praktijk.