Met vijf jaar lang een gemiddelde eindcijfer van een 9,4 mag Lemontree • Masters in ICT zichzelf gerust de beste Managed Serivce Provider van Nederland noemen. Lemontree meet doorlopend de tevredenheid van klanten – zowel eindgebruikers als ICT – en scoort hier al jaren achtereen dit extreem hoge cijfer. Dit viel ook het Algemeen Dagblad op, waarna het volgende interview werd gepubliceerd:

Lemontree als beste Managed Service Provider in het Algemeen Dagblad

Tony Johnson , oprichter Lemontree

Wie aan Alphen aan den Rijn denkt, denkt waarschijnlijk aan het verdedigingsfort Castellum, de Rijn, Archeon of dip van de Gelaarsde Kat. Maar steeds vaker wordt de plaats in één adem genoemd met Lemontree, een ICT-bedrijf dat opvalt vanwege het feit dat het geen klanten heeft maar fans. Een gemiddelde van een 9,4 krijg je niet zomaar van je kritische klanten, dus reisden we af naar Alphen om eens te kijken wat Lemontree zo speciaal maakt.

 

In de voorbereiding op het gesprek spreek ik met enkele klanten, die aangeven dat Lemontree een bijzonder ICT-bedrijf is omdat het niet communiceert in enen en nullen, maar altijd heel persoonlijk klaarstaat met goed advies, werkende oplossingen, no-nonsense IT en bijzonder prettige ondersteuning van zowel de IT-afdeling als gebruikers. Wat meteen opvalt is de bijzondere klantenmix van commerciële bedrijven, goede doelen, zorginstellingen en ‘maatschappelijke’ organisaties. Hoe kun je in zo’n diversiteit blijkbaar zoveel kwaliteit leveren? En hoe hou je deze kwaliteit dan betaalbaar, want een 9,4 zal ook wel de hoofdprijs kosten. Ik vraag het aan Tony Johnson, die het bedrijf 22 jaar geleden oprichtte.

 

“We zijn ontstaan als een IT-sourcing bedrijf, waarbij we de allerbeste ICT-specialisten matchten met bedrijven die specifieke kennis nodig hadden. Daarvoor is een goed inzicht nodig van de omgeving, behoeften en ambities van de klant. Door de jaren hebben we meebewogen met de nieuwste technologische mogelijkheden en zijn we ons naast sourcing gaan toeleggen op het uit handen nemen van IT voor onze klanten. Ons uitgangspunt is altijd gebleven om klanten te helpen met hun ambities. Je belt geen schilder om te weten hoe je je huis moet schilderen, je wilt dat je huis er mooi uitziet en beschermd is tegen weersinvloeden. Vanuit die filosofie zorgen wij dat klanten veilig, onbezorgd en heel productief kunnen werken. Daarbij proberen we de klant zo weinig mogelijk lastig te vallen met techniek en zo veel mogelijk op een hele persoonlijke manier te faciliteren in oplossingen die helpen om ambities waar te maken”, vertelt Johnson. “En juist omdat we zo gefocust zijn op wat de klant nodig heeft en heel transparant communiceren zijn onze prijzen laag in de markt. Wat dienstverlening duur maakt is klachten oplossen, klanten die weggaan en dingen opnieuw moeten doen omdat je verkeerd begonnen bent. Door die facetten te minimaliseren kunnen we hele hoge kwaliteit bieden tegen lage kosten”.

 

Lemontree levert een moderne werkplek waardoor mensen op afstand kunnen werken, maar toch heel hecht betrokken zijn bij het bedrijf waar zij werken. Door veel meer dan anderen de nadruk te leggen op social working, nieuwsuitwisseling en creatieve online samenwerkingsmogelijkheden blijven mensen – ook al zijn ze niet fysiek op dezelfde plaats – toch nauw met elkaar verbonden. Naast de werkplek levert Lemontree allerlei diensten om bedrijven te ontlasten op IT-gebied. Dat loopt uiteen van kennis, ondersteuning, sourcing, beheer en oplossingen die IT beter, sneller en veiliger moeten maken. Zo zie ik dat ze hyperconverged IT leveren, waar Red Bull Racing mee werkt. Dat prikkelt natuurlijk mijn nieuwsgierigheid. Dus ik vraag aan Tony wat ‘mega geconvergeerd’ is. “Leuk dat je het vraagt, hier hebben we in 2018 een prijs mee gewonnen. Hyperconverged betekent simpel gezegd dat je IT veel eenvoudiger maakt door alles in 1 doos te stoppen, die makkelijk te beheren is, voorkomt dat zaken dubbel worden opgeslagen en veel complexiteit weghaalt. Gevolg: sneller, betrouwbaarder, eenvoudiger en goedkoper. Inderdaad gebruikt Red Bull Racing deze oplossing om alles op het circuit in de gaten te houden en ervoor te zorgen dat alles en iedereen beschikt over real time informatie. En dat is nodig om het uiterste uit de motor, management, coureurs, het team en de pitstop te halen en daarmee maximaal resultaat te realiseren. Maar ook in het bedrijfsleven zorgt deze oplossing voor bijzonder mooie resultaten” vertelt Johnson enthousiast.

 

Terwijl ik wegrijd uit het prachtige monumentale park waar Lemontree gevestigd is bekruipt mij toch het gevoel van ‘to good to be true’. Ik pak mijn telefoon en bel… “Tony, ik moet je toch nog wat vragen: waarom heb je niet 4000 mensen in dienst en is heel Nederland BV klant bij jullie?” “Hahaha… ons model werkt alleen als je heel verstandig en beperkt groeit. Te veel bedrijven zijn bezig met de verkeerde cijfers. Het enige cijfer dat voor mij doorslaggevend is, is de 9,4. Daar doen we het voor.”

Deel dit artikel met anderen