De werkplek anno 2023 gaat niet alleen over de techniek. Zaken als veiligheid, gemak, fun en sociale betrokkenheid zijn minstens zo belangrijk. Om een goede user experience te bieden aan ieder individu, volstaat een one-size-fits-all werkplek niet.

Standaardisatie, ook als het gaat om werkplekken, is onvermijdelijk. Toch ontkom je niet aan enkele extra features en mogelijkheden boven op deze standaarden. Neem bijvoorbeeld cybersecurity en privacy. Iedereen weet dat een werkplek in de basis veilig moet zijn. Het is sterk de vraag of de standaardsecurity in bijvoorbeeld Windows of Microsoft 365 hierin voldoende voorziet.

 

Uitgaand verkeer

Zo heeft Lemontree maatregelen genomen die naast de controle van het inkomende verkeer ook het uitgaande verkeer monitort en beveiligt. Standaardbeveiliging, zoals Microsoft Defender, bewaakt voornamelijk het inkomende verkeer. Natuurlijk probeer je een hacker zoveel mogelijk buiten te houden, maar dat gaat je in de praktijk nooit helemaal lukken. Zelfs de meest geavanceerde sloten op de deur halen niets uit als een medewerker – de zwakste schakel – deze onbedoeld openzet. Dus kun je er maar beter ook voor zorgen dat die hacker niet allerlei data naar buiten kan sturen of een connectie kan maken met een kwaadaardige server.

De standaard back-upmogelijkheid in Microsoft heeft een matige retentietijd en is het niet eenvoudig om data terug te halen. Daarom hebben wij in de werkplekoplossing een geavanceerder back-up toegevoegd. In totaal voegen wij elf extra lagen aan beveiliging toe aan onze werkplekoplossing.

 

Cyberalarm

Een andere belangrijke maatregel is Cyberalarm. Als er iets verdachts gebeurt in het netwerk – een datalek of een andere inbreuk op een zwakke plek – gaat er letterlijk een alarm af bij ons en bij de IT-afdeling van de klant. Cyberalarm controleert continu of er geen verhulde hackersbewegingen binnen jouw netwerk gaande zijn. Bij iedere alarm kun je gericht zoeken naar de oorzaak en de oplossing. Lemontree kan daarbij helpen. Nog los van de gemaakte afspraken wat dit aangaat, voelen wij als MSP’er een grote mate van verantwoordelijkheid. Met de komst van NIS2 en andere bestaande richtlijnen wordt verplichting tot adequate cybersecurity belangrijker evenals het nemen van verantwoordelijkheid daarin. In dit kader werken we aan ISAE 3204, een soort ISO in het kwadraat. Het is een auditstandaard waarbij je moet aantonen dat je kwaliteit levert op het gebied van security. De klant neemt risico’s, maar dat geldt voor ons als MSP natuurlijk ook. Daarom willen wij een basis leveren die veilig is en voldoet aan wet- en regelgeving.

 

Een kameraad

Gemak, fun en sociale betrokkenheid zijn onmisbare onderdelen in de complete user experience. De toevoeging van OneDesk Mobile – een assistent of ‘companion’ – tilt ieders werkervaring naar een hoger niveau. In een overzichtelijk dashboard presenteert OneDesk Mobile aan de medewerker gepersonaliseerde input die relevant, leuk of nuttig is. Het presenteert in een vriendelijk en kleurrijk scherm jouw agenda van die dag en de stand van zaken in jouw mailbox. Als je bij Sales werkt, toont het de KPI’s en informatie over enkele klanten die relevant zijn voor deze dag en hoe het ervoor staat met jouw targets. Ook krijg je nieuws over de organisatie, misschien vanwege een jubileum of dat het in de media wordt genoemd. Je leest wanneer de volgende barbecue is, welke nieuwe klanten er zijn bijgekomen of dat een naaste collega vandaag jarig is. Het is zodanig gepersonaliseerd dat je alleen voor jou relevantie informatie en applicaties te zien krijgt. Je wordt bijvoorbeeld niet lastiggevallen met de apps van andere afdelingen. Ook de interne Facebookvariant kun je personaliseren. OneDesk Mobile is de kameraad die jou begeleidt tijdens jouw werkdag. Het bevordert niet alleen de synergie tussen afdelingen, mensen en disciplines, maar ook het algemene werkplezier.

 

Kant en klaar

OneDesk Mobile is een browser-georiënteerde omgeving en werkt dus apparaat- en OS-onafhankelijk. Uitstekend beveiligd en in lijn met de AVG. De basisinstelling richten we samen met de klant in, wat een kwestie is van uren of hooguit enkele dagen. Grote bedrijven die iets vergelijkbaars bouwen in SharePoint zijn hier veelal maanden of zelfs jaren mee bezig. OneDesk Mobile is kant en klaar en past flexibel bovenop Microsoft 365. Het werkt met uitgekristalliseerde API’s, waardoor het geen technische afhankelijkheden heeft. Voor een paar euro per maand extra kan iedereen zich richten op de functionaliteit, want de techniek is er al. De IT-afdeling heeft er nauwelijks omkijken naar en de medewerker kan zijn/haar companion zelf finetunen.

Zij kunnen bijvoorbeeld gave koppelingen maken met functionaliteiten als SharePoint, OneDrive, Teams, Yammer, Delve, PowerApps en nog veel meer. Als ze direct hun bijgewerkte targets willen zien, kunnen ze een grafiek uit SalesForce op hun vakblad zetten. Ook is er een goede zoekmachine beschikbaar die de volledige werkomgeving inclusief bedrijfsapplicaties meeneemt in de zoekopdracht. Superhandig als je een bepaald salesplan zoekt, een relatie of dat ene document waarvan je de bewaarplaats niet meer weet. En de chatroom leent zich uitstekend voor het delen van grappen en grollen, zodat er ook ruimte is voor fun.

 

Dit artikel verscheen deze week in ICT/Magazine op basis van een interview met Lemontree.

Deel dit artikel met anderen