Na 15 jaar trouwe dienst zal Calibri vervangen gaan worden door een nieuw lettertype. Vijf designers werden aan het werk gezet en daaruit kwamen vijf nieuwe fonts die nu al beschikbaar zijn in Office: Bierstadt, Grandview, Seaford, Skeena en Tenorite. Over een paar maanden kiest Microsoft, mede op basis van feedback van gebruikers, het nieuwe standaard font.

Calibri werd in 2007 als opvolger van Times Roman ingesteld als het standaardlettertype van Microsoft Office. Leuk detail is dat Calibri door een Nederlander is ontworpen. Lucas de Groot is zijn naam. Calibri blijft gewoon beschikbaar als lettertype in Office.

 

De ontwerpers lichten hun lettertypes toe.

 

TENORITE door Erin McLaughlin en Wei Huang

Tenorite heeft de algehele uitstraling van een traditioneel werkpaard zonder schreef (een lettertype zonder schreef of een streep aan de uiteinden, zoals Times New Roman), maar met een warmere, vriendelijkere stijl. Elementen zoals grote stippen, accenten en interpunctie zorgen ervoor dat Tenorite comfortabel leesbaar is in kleine formaten op het scherm, en scherpe vormen en brede karakters creëren een over het algemeen open gevoel.

Erin en Wei: Na jaren van Calibri – bekend om zijn zachte hoeken en smalle proporties – hadden we zin in iets heel ronds, breeds en knapperigs, en het geometrische genre voelde als de goede richting.

We houden allebei van de ronde vormen en stevigheid van Adrian Frutigers Avenir. Maar omdat klanten lange alinea’s met tekst lezen en schrijven in toepassingen zoals Microsoft Word, is een ruimere tekenafstand nuttig. De Tenorite-lettertypen zijn bedoeld om dit probleem op te lossen.

De weergavestijlen van Tenorite zijn echter veel smaller en geïnspireerd op Trade Gothic. Deze strakkere aanpassing zorgt ervoor dat er meer woorden op een regel passen, wat geweldig is voor gebruik in PowerPoint-presentaties, en in hoofdletters-instellingen bij het maken van kolomkoppen in Excel-spreadsheets, bijvoorbeeld. De gewichten van de Tenorite Display zijn ook een beetje dunner en zwaarder dan hun tegenhangers van Tenorite, waardoor het gezin meer veelzijdigheid heeft.

De interpunctie van Tenorite was bijzonder leuk om te maken en we schrokken er niet voor terug om groot en rond te gaan. In veel lettertypen zijn de interpunctie te zwak, te krap of gemakkelijk te verwarren voor weergave op het scherm, waarbij duidelijkheid de sleutel is.

 

BIERSTADT door Steve Matteson

Bierstadt is een nauwkeurig, eigentijds schreefloos lettertype dat is geïnspireerd op de Zwitserse typografie uit het midden van de 20e eeuw. Een veelzijdig lettertype dat eenvoud en rationaliteit uitdrukt in een goed leesbare vorm, Bierstadt is ook opmerkelijk duidelijk met slaguitgangen die orde en terughoudendheid benadrukken.

Steve: Microsoft had een nieuw lettertype aangevraagd in het ‘groteske sans serif’-genre, een stijl die wordt bepaald door letters in blokstijl zonder kalligrafische opsmuk of contrast tussen dikke en dunne streken. Helvetica, opgericht door de Zwitserse typegieterij Haas in 1957, is het beroemdste voorbeeld.

Zwitserse typografen werden aangetrokken tot groteske ontwerpen zoals Helvetica vanwege hun geschiktheid voor op rasters gebaseerde typografie. In de wereld van vandaag geloof ik dat de stem van een grotesk lettertype een beetje een menselijke aanraking nodig heeft om zich toegankelijker en minder institutioneel te voelen. Het systematische ontwerp van Bierstadt bevat organische accenten om digitale omgevingen menselijker te maken en de geordende orde van rastertypografie te verzachten.

Microsoft heeft al Arial – dat veel attributen heeft van groteske types die aan Helvetica voorafgingen – en mijn benadering was om een ​​schreefloos te ontwerpen dat zou contrasteren met Arial door veel mechanischer en gerationaliseerd te zijn. De uiteinden van de uiteinden zijn precies 90 graden geschoren – een moderne toon die contrasteert met de zachtere, schuine uiteinden in Arial – en een gebrek aan ietwat kieskeurige rondingen die te vinden zijn in Arial’s ‘a’, ‘f’, ‘y’ en ‘r’.

Wat de naam betreft, Bierstadt is genoemd naar een van de 4.000 meter hoge toppen van Colorado. Als ik aan het Zwitserse type denk, denk ik aan de Alpen, en aangezien ik in Boulder ben gevestigd, zijn mijn Alpen de Rockies.

 

SKEENA door John Hudson en Paul Hanslow

Skeena is een ‘humanistische’ schreefloze lettertypes gebaseerd op de vormen van traditionele schreeflettertypen. De slagen zijn gemoduleerd, met een merkbaar contrast tussen dik en dun en een kenmerkende plak op de uiteinden van veel van de slagen. Skeena is ideaal voor hoofdtekst in lange documenten, maar ook voor kortere passages die vaak voorkomen in presentaties, brochures, tabellen en rapporten.

John: Skeena is een frisse kijk op sans serif, een genre dat het afgelopen decennium werd gedomineerd door neo-grotesken en geometrieën. We wilden een humanistisch schreefloos schrijven met royale afmetingen en een hoger dan normaal slagcontrast (ook wel bekend als de variatie in gewicht tussen dikke en dunne delen van de letter). Paul introduceerde diagonaal afgeschuinde terminals om Skeena’s onderscheidend vermogen te versterken, en ik voegde de kromming van de in- en uitgangsslagen toe in letters als ‘n’ en ‘a.’

Omdat Microsoft wilde dat we ontwerpen voor zowel tekst- als display-lettertypen, besloot ik dat we de laatste moesten gebruiken om het lijncontrast verder te vergroten. De display-lettertypen, die in grotere formaten worden gebruikt, hoewel ze duidelijk verband houden met de tekstlettertypen, hebben een meer dramatische impact.

Paul: Ik vind dat een lettertype begint als een mentaal beeld dat een visuele vorm aanneemt, of een abstract idee dat leven wordt gegeven door de vormen ervan voortdurend af te wegen tegen het abstracte idee. Skeena begon in mijn hoofd als de laatste en het uitwerken ervan vereiste voortdurende beoordeling om er zeker van te zijn dat mijn oorspronkelijke idee werd weerspiegeld in de vormen van het lettertype.

Omdat de vraag naar een humanist sans vrij open was, wilde ik uit meerdere typografische periodes kiezen en ze dwingen om samen te werken. Ik koos elementen die ik een uitdaging vond om esthetisch te waarderen; Ik hou bijvoorbeeld van San-serifs met een hoog contrast. Deze kunnen lelijk en te broos zijn om effectief te werken bij kleine formaten in digitale omgevingen, en daarom worden ze vaak geassocieerd met luxe branding en weelde.

Ik ben er trots op dat Skeena respectvol naar de typevormen van de 20e eeuw knikt en een vleugje onbekendheid toevoegt. Het is een eigentijds lettertype dat voorzichtig verwachtingen ondermijnt zonder de prachtige humanistische san-serifs die eraan voorafgingen te polariseren.

 

SEAFORD door Tobias Frere-Jones, Nina Stössinger en Fred Shallcrass

Seaford is een schreefloos lettertype dat is geworteld in het ontwerp van ouderwetse schreeflettertypen en hun comfortabele vertrouwdheid oproept. De zacht organische en asymmetrische vormen helpen bij het lezen door de verschillen tussen letters te benadrukken, waardoor meer herkenbare woordvormen ontstaan.

Tobias: In het begin was er slechts een brede beschrijving van een persoonlijkheid – comfortabel, warm, uitnodigend, bezield – dus begonnen we met het bestuderen van de algemene beweging van ouderwetse serifed-gezichten. We hoopten dezelfde, vertrouwde warmte te creëren, maar dan zonder de schreven.

We wilden niet te letterlijk zijn over deze verwijzingen, maar veel van hun thema’s leidden ons werk losjes, zoals een voorkeur voor differentiatie van vormen boven herhaling en symmetrie. En aangezien de meeste lopende tekst in kleine letters is ingesteld, concentreerden de eerste versies zich op de takken, kommen en terminals in kleine letters, waarbij werd bijgehouden hoe die elementen zich zouden verhouden in de verschillende stijlen.

Nina: Om aan te geven welk soort vertrouwdheid en ‘comfort’ het lettertype zou moeten oproepen, keken we ook naar plaatjes van oude fauteuils: in stoeltermen gingen we voor een praktische interpretatie van een prachtig familiestuk; duurzame bekleding, niets overdreven plucheachtig of nostalgisch. En als het om cursief gaat, blijkt dat er overeenkomsten zijn tussen stoelergonomie en typografie: in plaats van de stoel op te blazen en zachter te maken, vertrouwt u op de harde momenten die goed zijn voor uw rug.

GRANDVIEW door Aaron Bell

Grandview is een schreefloos lettertype afgeleid van de klassieke Duitse weg- en spoorwegsignalisatie, die is ontworpen om op afstand en onder slechte omstandigheden leesbaar te zijn. Grandview is ontworpen voor gebruik in hoofdtekst, maar behoudt dezelfde kwaliteiten van hoge leesbaarheid, met subtiele aanpassingen voor langdurig lezen.

Aaron: Toen ik voor het eerst werd gevraagd om een ​​lettertype te maken dat de geest en persoonlijkheid van de Duitse industriële norm (DIN) behield en beter leesbaar was voor de hoofdtekst, wist ik niet zeker of het mogelijk was.

Lettertypen voor hoofdtekst moeten het oog horizontaal over langere tekstregels aanmoedigen, maar DIN was bedoeld voor een goede leesbaarheid in korte tekstreeksen in middelgrote tot smalle spaties. Dus ik was bezorgd dat door te proberen het Grandview-ontwerp te dwingen meer tekstgericht te worden, het niet langer hetzelfde gevoel zou behouden.

Met Bahnschrift – een prototype dat ik ontwikkelde in de mechanische stijl van DIN – als uitgangspunt, besloot ik de x-hoogte groot te houden. Dit resulteert in een betere leesbaarheid en leesbaarheid bij kleinere formaten op apparaten met een lage resolutie, wat belangrijk is omdat Grandview bedoeld is voor hoofdtekst op elke computer met Windows. Vervolgens heb ik een versie gemaakt die ongeveer 20 procent breder is dan het oorspronkelijke ontwerp en daartussen geïnterpoleerd om de exacte juiste balans te vinden tussen Bahnschrift-heid en het horizontale aspect. Uiteindelijk ontdekte ik dat het perfect was om de breedte van de kleine letters met 40 eenheden (vier tot vijf procent) te vergroten. De breedte van de hoofdletters werd ook vergroot met ongeveer 20 eenheden (ongeveer twee procent) om ze gelijk te houden met de kleine letters.

Het resulterende ontwerp, Grandview, behoudt de stem van het origineel en werkt uitzonderlijk goed voor lange tekstinstellingen. Ik ben verheugd om te zien hoe de gemeenschap ermee omgaat, vooral omdat de mechanische stijl van DIN populair is bij een breed scala aan ontwerpimplementaties, van gegevenszichtbaarheid en gaming tot documentinstellingen. Ik kan niet wachten!

 

Deel dit artikel met anderen