Nico Adriaans Stichting: OneDesk Mobile als de opstap naar een digitaal vaardiger organisatie
Ieder mens heeft behoefte aan een veilige plek waar hij of zij zich thuis kan voelen. De meeste mensen vinden die plek in hun directe omgeving, bij hun partner, in het gezin of de familie, of binnen een ander sociaal netwerk. Helaas zijn er nog steeds mensen, zeker binnen de anonimiteit van de grote steden, die dit moeten ontberen. De Nico Adriaans Stichting (ofwel NAS) zet zich in om deze kwetsbare mensen een veilige haven in Rotterdam te bieden. Zij accepteert hen zoals ze zijn en laat hen niet los. Een deel van hen heeft diverse hulpverleningstrajecten doorlopen zonder dat het ergens toe leidde. Dit frustreert en maakt machteloos, waardoor gedragsproblemen toenemen. Dit wordt ook wel de “entry-exit paradox” genoemd: het gedrag dat ertoe leidt dat je ergens recht op hebt en vaak tegelijkertijd tot gevolg heeft dat je van die diensten wordt uitgesloten. Met de aanpak en benadering van de NAS wordt die vicieuze cirkel doorbroken.
Bij de Nico Adriaans Stichting is betrouwbare en veilige informatievoorziening een vereiste om hun mooie werk te kunnen doen. Het werken met kwetsbare personen vraagt om betrouwbare en actuele informatie en tegelijkertijd moet de privacy en informatiebeveiliging bijzonder goed geregeld zijn. Omdat veel mensen binnen de organisatie niet bedreven zijn in het gebruik van ICT-middelen werd Lemontree gevraagd een gebruikersvriendelijke werkplek te ontwikkelen waarmee iedereen eenvoudig en eenduidig uit de voeten kan. Een digitale omgeving waarin mensen prettig kunnen werken, samenwerken en op de hoogte gehouden kunnen worden van nieuws uit de Stichting.
Aurora Weber is projectleider bij de stichting in Rotterdam. “We zijn in een periode van dertien jaar gegroeid van ongeveer veertig naar meer dan honderdveertig medewerkers. Inmiddels bestaat onze organisatie uit vier afdelingen: a. dag- en nachtopvang, b. beschermd wonen, c. ambulante woonbegeleiding & maatschappelijk werk, en d. activering & dagbesteding. De groep mensen aan wie we ondersteuning bieden is heel breed: van mensen die langdurig worstelen met een drugsverslaving voor wie afkicken geen optie meer is tot werkende mensen die na een echtscheiding geen huurwoning konden vinden en daardoor in de problemen zijn geraakt, van een bed, bad en brood voorziening voor uitgeprocedeerde asielzoekers tot aan dagbesteding voor mensen met een justitiële achtergrond”, vertelt Aurora.
Dit betekent dat het werk van de 140+ medewerkers heel divers is en er aan verschillende behoeften voldaan moet worden. Zo hebben alle kantoormedewerkers in ondersteunende functies een eigen werkplek op het hoofdkantoor en alle ambulante woonbegeleiders een laptop. Maar de meeste andere zorgverleners gebruiken helemaal geen computer of werken op een gedeelde computer die ergens in een kantoortje staat. Weber: “De kern in onze begeleiding is dat we proberen aan te sluiten bij de persoonlijke en vaak complexe leefwereld van onze cliënten. Waar andere zorgorganisaties vanuit een medisch dossier werken, draait het bij ons veel meer om persoonlijk contact maken. Dat maakt dat veel van onze medewerkers weinig affiniteit hebben met ICT.”
Gebruiksvriendelijk portaal
Toch zag Weber wel het nut in van betere digitale ondersteuning van NAS, niet alleen op kantoor maar ook in de zorgverlening. Ze startte een strenge selectieprocedure met als doel een leverancier te vinden die past bij de stichting en hen kan ondersteunen met ICT. Lemontree kwam als beste uit de selectie omdat het bedrijf een goed beveiligde en eenvoudig te gebruiken werkplek kan aanbieden voor goede doelen en zorginstellingen. “Voorheen betaalden we ons blauw aan licenties. Maar Lemontree wist dat er speciale tarieven zijn voor zorgorganisaties voor gebruik van Microsoft 365. Door daar gebruik van te maken, zijn we heel wat goedkoper uit.”
De nieuwe werkplekken hebben Microsoft Office 365 als basis. Daar omheen is een gebruiksvriendelijk portaal gecreëerd waarin medewerkers alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om hun werk te doen. Bovenaan staan de nieuwsberichten van de stichting, waardoor medewerkers altijd op de hoogte zijn van actualiteiten en ontwikkelingen. In het onderdeel Weten & Regelen vinden ze allerhande informatie over het werken bij de stichting. In de widget ICT wordt alle informatie over de digitale werkplek uiteengezet. Via de portal kunnen ook de eigen handboeken over kwalitatief goede zorg erop worden nageslagen. En daarnaast biedt het toegang tot de applicaties die binnen NAS worden gebruikt. En heel belangrijk, de werkplekken worden voorzien van allerlei maatregelen, waardoor privacy en security aan hoge standaarden voldoen, waaronder de AVG/GDPR wetgeving.
Live tijdens de corona lockdown
De werkplekomgeving van de Nico Adriaans Stichting is opgeleverd op 16 maart 2020, de dag van dat Nederland in lockdown ging vanwege Covid-19. Weber had een trainingsprogramma opgesteld om medewerkers vertrouwd te maken met de nieuwe omgeving, maar die training kon vanwege de lockdown niet doorgaan. Voor de kantoormedewerkers was dat niet zo’n punt. “Zij zijn gewend om met computers om te gaan. Voor hen was het een uitkomst dat we live waren, omdat ze met OneDesk Mobile eenvoudig en heel veilig kunnen thuiswerken. Met de nieuwe laptops is dat al helemaal geen probleem meer, ze kunnen vanaf iedere plek met internettoegang inloggen op hun Nico Adriaans Portaal, waar ze alles overzichtelijk terugvinden. We onderhouden nu contact via Teams. Medewerkers hielpen elkaar om vertrouwd te raken met de nieuwe functionaliteiten. Dat lukte ook zonder training boven verwachting.”
Voor de zorgverleners lag dat anders. “De meesten zijn helemaal niet gewend om met een computer te werken. Gelukkig heeft NAS naast hele ervaren krachten ook jonge medewerkers in dienst die wél gewend zijn om met digitale tools om te gaan. “Zij hebben hun oudere collega’s fantastisch geholpen. Daardoor kunnen zij de registraties die ze verplicht zijn uit te voeren nu gewoon doen.”
Blij met de oplossing
De balans opmakend is Weber blij met OneDesk Mobile. “Voorheen kon je inloggen met iedere computer die je maar wilde, dat is niet altijd even veilig. Nu werken mensen op een door ons uitgegeven laptop die eerst moet worden herkend en erkend voordat je toegang krijgt. Dat is een enorme vooruitgang. Ook hebben we veel handige functionaliteit gekregen, zoals vergaderen via Teams en de nieuwsvoorziening in de portal, zodat niet iedereen nieuws gaat rondmailen aan de meer dan 140 medewerkers.”
Qua gebruikersadoptie moet er nog wel wat gebeuren. “We kunnen de balans nu nog niet zo goed opmaken. Er moeten nog enkele dingen worden aangepast en medewerkers moeten de werkplek echt nog beter leren kennen en gebruiken. Daar zullen we onze focus de komende periode op richten.”
Megasnelle datasynchronisatie en ultieme uptime voor Brink
Dat een bloeiend bedrijf een goed functionerende IT-omgeving nodig heeft, weet ook Brink. Dankzij de hulp van Lemontree kan de dienstverlener en softwareontwikkelaar zich weer volledig focussen op zijn hoofdactiviteit: het geven van advies aan en ontwikkelen van software voor bedrijven in de bouw, infra of vastgoed. Ook ervaart Brink vandaag de dag meer bedrijfszekerheid, met hetzelfde budget.
Brink biedt management- en adviesdiensten, softwareproducten en financiële oplossingen voor bedrijven actief in de bouw-, infra- en vastgoedsector. Brink helpt bedrijven bijvoorbeeld bij het uitschrijven van aanbestedingen, het projectmanagement, of tijdens de beheerfase van gebouwen. Ook ontwikkelt de dienstverlener software waarmee perfect kan worden berekend hoeveel een bouw- of infrastructuurproject zal kosten. Het bedrijf, dat stevig aan het groeien is, heeft vestigingen in Eindhoven, Rotterdam en Groningen en is vandaag zo’n 250 mannen en vrouwen sterk.
Bewezen IT-oplossing
Zo’n vijf jaar geleden had Brink voor het eerst contact met Lemontree. “We stelden Brink toen een private cloudoplossing voor op basis van HPE SimpliVity”, vertelt Rob van Leeuwen, verantwoordelijk voor New Business Sales bij Lemontree. “Die oplossing stond toen nog in de kinderschoenen. We vonden het te risicovol om een oplossing te kiezen die nog niet helemaal bewezen was in de markt. Daarom kozen we er toen voor om de serveromgeving te laten optimaliseren door een andere partner”, zegt Dirk Remery, Manager ICT bij Brink. Vijf jaar later, nu HPE SimpliVity geïmplementeerd is bij heel wat bedrijven en de infrastructuur bij Brink end of life is, besloot het bedrijf om de stap te zetten naar de private cloud op basis van HPE SimpliVity met Lemontree als partner.
Bedrijfszekerheid, #1 prioriteit
“Onze belangrijkste eis was meer bedrijfszekerheid met hetzelfde budget”, vertelt Remery. Dat uit zich vooral in het garanderen van 24/7 beschikbaarheid, een betere performance en het verlagen van de recoverytijd. “Voorheen werd er ’s nachts een back-up gemaakt. Dankzij HPE SimpliVity worden VM’s nu in en paar seconden gebackupt en hersteld”, zegt Remery. “Een groot voordeel is dat je de back-up niet langer apart hoeft aan te schaffen. HPE SimpliVity heeft een ingebouwde back-up en biedt beschikbaarheid van het hoogste niveau”, vertelt van Leeuwen. “De oplossing kan ook snel en veel data synchroniseren. Ideaal voor een bedrijf zoals Brink, waarbij veel data snel moet worden verwerkt”, voegt van Leeuwen toe.
Ook creëerde Lemontree een uitwijkscenario, waarbij de storage op twee verschillende geografische locaties staat. “We zijn afhankelijk van onze IT. We kunnen gewoon niet meer offline! Een omgeving waarbij het 24 uur duurt om weer online te komen, is gewoon niet meer van deze tijd”, zegt Remery. “Als er bijvoorbeeld brand uitbreekt in het datacenter, zijn we er dankzij het uitwijkscenario zeker van dat onze business blijft draaien”, voegt Remery toe.
Onze business moet altijd blijven draaien, wat er ook gebeurt! HPE SimpliVity biedt ons die zekerheid.
Dirk Remery Manager ICT bij Brink
Focussen op core business
Voordat Brink in zee ging met Lemontree, had het bedrijf de oplossing al voor ogen. “We zochten vooral een IT-partner die veel kennis en knowhow heeft, professionele ondersteuning kan bieden en die zich als partner opstelt voor de lange termijn”, zegt Remery. “Lemontree vulde deze verwachtingen perfect in! Na de eerste kennismaking vijf jaar geleden, zijn we ook altijd contact blijven houden.”
Het grootste voordeel voor Brink is dat de medewerkers zich nu weer kunnen focussen op hun core business. “Daar heb je als business alleen tijd voor als je IT-omgeving in orde is”, zegt Remery. Om Brink volledig te ontzorgen, is een deel van het beheer van de IT-omgeving in handen van Lemontree. “Wij staan in voor het goed functioneren van HPE SimpliVity en verzorgen de noodzakelijke updates en patches. Ook monitoren we de omgeving 24/7 zodat we problemen proactief in de kiem kunnen smoren”, zegt van Leeuwen. “Zo kunnen wij ons bezig houden met onze applicaties, de functionaliteit van de applicaties en de ondersteuning van onze medewerkers’, voegt Remery toe.
We kunnen weer focussen op onze core business en hoeven ons geen zorgen te maken over onze IT-omgeving.
Dirk Remery
Manager ICT bij Brink
ALS Nederland verhoogt efficiency met moderne werkplekconcept OneDesk Mobile
Als je als fondsenwerver zoveel mogelijk geld wilt kunnen investeren in wetenschappelijk onderzoek, dan is het belangrijk dat je je eigen operationele kosten zo laag mogelijk houdt. Vandaar dat Stichting ALS Nederland de bestaande onoverzichtelijke werkplek verving door een gebruiksvriendelijke werkomgeving waar medewerkers heel snel alle informatie vinden zie ze nodig hebben.
Iedereen kent Stichting ALS Nederland door de opvallende fondsenwerfacties, zoals de Tour du ALS en de Amsterdam City Swim. Het geld dat ze ophalen zetten ze zo effectief mogelijk in voor wetenschappelijk onderzoek naar oorzaken en hopelijk ooit genezing van ALS. Minder bekend is dat Stichting ALS Nederland zich ook bezighoudt met het verbeteren van de levenskwaliteit en zorg voor ALS patiënten en de patiëntenvereniging ondersteunt in het onderhouden van contact met ALS-patiënten, naasten en nabestaanden via een communicatieplatform.
“We hoeven gewoon minder lang te zoeken naar informatie, alles is onder handbereik. Dat is een verademing.” Tom Bos
Efficiënt werken is topprioriteit
Tom Bos is bestuurder bij de 16 vaste medewerkers en honderden vrijwilligers tellende stichting. Hij vertelt: “In onze organisatie is de drang om zo weinig mogelijk geld uit te geven aan onze eigen operatie altijd voelbaar. Dat betekent dat we een lange afschrijvingstermijn hanteren voor investeringen. Op een gegeven moment moet je echter wel eens zaken vervangen. Helemaal als dat zaken zijn die efficiencyverhoging in de weg staan.” Hij doelt op de ICT-werkplek.
“We hadden een versnipperde omgeving. Informatie kon op allerlei plekken staan. Dat betekende dat medewerkers soms lang moesten zoeken voordat ze vonden wat ze nodig hadden. Daarnaast gingen we steeds vaker thuiswerken, en dat wil je op een veilige manier doen. Onze vaste ICT-partner Lemontree ging daarom op een gegeven moment met ons om tafel om te bespreken hoe we onze efficiency en veiligheid konden verhogen, zonder dat meteen de kosten ook heel veel hoger zouden worden.”
Snel informatie vinden via Weten & Regelen
De keus viel op Lemontree OneDesk Mobile, een portal die is gebaseerd op een samengestelde oplossing van onder andere Microsoft 365 en de Synigo Pulse werkplek portal. In de portal wordt alle functionaliteit uit Microsoft Office 365 gecombineerd met snelle toegang tot applicaties, notificaties, nieuws en het onderdeel Weten & Regelen.
“Het is heel overzichtelijk gerubriceerd, zodat je heel snel vindt wat je zoekt.” Tom Bos
Bos zegt: “We noemen het hier intern ook wel het tegeltjesproject omdat midden in het nieuwe scherm de tegels staan die je toegang geven tot veelgebruikte applicaties en functionaliteit uit Office 365.” Daar omheen staan snelkoppelingen naar veelbezochte websites of veelgebruikte mappen in SharePoint, de laatste Twitter-berichten en notificaties (to do-taken uit andere applicaties zoals het aantal ongelezen e-mailberichten). Een deel van deze tegels en snelkoppelingen is voor iedere medewerker verplicht, een deel kunnen medewerkers naar eigen inzicht inrichten.
Screenshot van Weten & Regelen, knowledge base
Bos is het meest blij met het tegeltje Weten & Regelen. “Hierin staat alle informatie die je nodig hebt om je werk goed te doen, van handboeken en protocollen tot huisstijl en HR-informatie. Het is heel overzichtelijk gerubriceerd, zodat je heel snel vindt wat je zoekt. Ik denk dat de meeste medewerkers hier de grootste tijdsbesparing mee boeken.”
Langzaam uitbouwen
Stichting ALS Nederland heeft niet heel veel tijd geïnvesteerd in het opzetten van Weten & Regelen. “Nee hoor, de meeste informatie hadden we zo voorhanden, alleen stond het voorheen overal en nergens. We hebben gewoon de informatie die we al hadden op een nieuwe manier toegankelijk gemaakt met het idee: als iemand een vraag heeft waar hij het antwoord niet op kan vinden, dan voegen we op dat moment die informatie wel toe of we maken het beter vindbaar. Want dat is het prettige van zowel Weten & Regelen als de portal als geheel: het hoeft niet op dag 1 helemaal perfect te zijn. Je kunt gewoon in de loop der tijd dingen toevoegen of veranderen. Je kunt dus heel agile steeds verder verbeteren.”
Flexibiliteit voor medewerkers en organisatie
Een belangrijk pluspunt vindt Bos de flexibiliteit. “We wilden geen oplossing waarbij onze processen of onze medewerkers in een keurslijf zitten. De wereld om ons heen verandert voortdurend, en dus ook onze organisatie.
We wilden graag een toekomstbestendige oplossing die mee kan veranderen met het werk dat we doen. Maar ook een werkplek die zich aanpast aan de medewerker in plaats van andersom.” Dat is goed gelukt, vindt hij. “Medewerkers hebben veel vrijheid om de portal naar eigen wens in te richten en hun eigen snelkoppelingen te maken.”
Ook security was een aandachtspunt. “We werken natuurlijk met uiterst privacygevoelige informatie. Persoonsgegevens van donateurs en patiënten. Je wilt echt niet dat dat op straat komt te liggen. Ook daarom hebben we gekozen voor OneDesk Mobile. Standaard worden alle technische maatregelen geïmplementeerd die nodig zijn om AVG-proof te kunnen werken. Dat zijn bijvoorbeeld two factor-authenticatie, versleuteling van harde schijven, mobile device management en backup.”
Soepele livegang
In januari ging de portal live. Na korte instructiesessies van een halfuur konden de medewerkers aan de slag. Bos: “Drie dagen lang hebben hier nog medewerkers van Lemontree rondgelopen ter ondersteuning, maar we hebben niet veel hulp nodig gehad. Het wijst zich vanzelf. Sommige medewerkers moesten wel even wennen dat ze geen Verkenner meer hebben, maar na een paar dagen weet je niet beter.”
Het belangrijkste doel – efficiënter werken – wordt door iedereen behaald. “We hoeven gewoon minder lang te zoeken naar informatie, alles is onder handbereik. Dat is een verademing”, vindt Bos.
De meeste medewerkers werken op een laptop. Een groot voordeel toen ze tijdens de lock-down moesten thuiswerken. Maar ook toen het kantoor weer zachtjesaan opengesteld kon worden. “Nu we met minder mensen in een ruimte mogen zitten, kun je met je laptop zelf een plekje zoeken waar je op anderhalve meter afstand zit”, zegt Bos.
Werk vanuit een helder doel
Hij adviseert andere organisaties die een werkplekvervanging overwegen om eerst voor jezelf helder te maken wat je primaire doel is. “Want alleen als je dat doel goed voor ogen hebt, kun je keuzes maken.”
Natuurlijk wil je altijd meer dan je financiën of de beschikbare tijd voor het project toelaten, maar ook dat is geen punt als je kiest voor een flexibel concept, zegt hij.
“Je kunt met een omgeving als Lemontree OneDesk Mobile klein beginnen en het later uitbouwen. Je hoeft het niet in één keer volledig goed neer te zetten. Begin met je voornaamste doelstelling – bij ons was dat efficiencyverbetering – en bouw daarna uit.”
Tot slot wijst hij op het belang van goede begeleiding tijdens de livegang. “Want hoe simpel de nieuwe portal er ook uit ziet, het betekent wel een nieuwe manier van werken. Die vraagt gewenning. Zorg dat er de eerste dagen begeleiding aanwezig is aan wie medewerkers vragen kunnen stellen en die hen voorziet van praktische tips. Zo bereik je je doelstellingen nog sneller.”
“Het hoeft niet op dag 1 helemaal perfect te zijn. Je kunt gewoon in de loop der tijd dingen toevoegen of veranderen.” Tom Bos
OneDesk Mobile Charity
Stichting ALS heeft voor OneDesk Mobile Charity van Lemontree gekozen. Met OneDesk Mobile Charity hebben de medewerkers van Stichting ALS de beschikking over een volledig ingerichte cloud werkplek tegen een zeer aantrekkelijke prijs per maand. Deze werkplek is eenvoudig te gebruiken en omvat de IT-werkplek alsmede vaste en mobiele telefonie. Op de werkplek kunnen de medewerkers via een gebruikersvriendelijk dashboard bij alle applicaties en bestanden van Stichting ALS. Deze werkplek is gebaseerd op Microsoft Office 365. Tevens is vaste en mobiele telefonie gekoppeld aan de werkplekken waardoor de medewerkers, ongeacht locatie, goed bereikbaar zijn en slim gebruik kunnen maken van telefonie vanaf de werkplek. Ook antivirus, monitoring van de werkplek en updates van besturingssysteem en applicaties is in de werkplek opgenomen.
Medewerkers van Stichting ALS kunnen overal veilig en betrouwbaar werken en zijn niet meer gebonden aan kantoor of aan lastige oplossingen met VPN en RDP. Ook ondersteunt Lemontree Stichting ALS bij het beheer van infrastructurele zaken als switches en firewalls.
Over Stichting ALS
Stichting ALS is opgericht speciaal om mensen met de ziekte Amyotrofische Laterale Sclerose te helpen. Deze ziekte is een van de meest ernstige en invaliderende aandoeningen van het zenuwstelstel. Hoewel er wereldwijd onderzoek wordt gedaan naar de ziekte, is de oorzaak tot op heden onbekend. De stichting is ervan overtuigd dat met focus en samenwerking er betere oplossingen kunnen komen voor patiënten nu en in de toekomst. Speerpunten hierbij zijn om het lijden door de ziekte te stoppen, meer bekendheid te creëren voor de ziekte en een oplossing te vinden voor de ziekte. Stichting ALS is gevestigd in Den Haag.
Over ALS
ALS is een dodelijke zenuwspierziekte, waarvan de oorzaak onbekend is. Ook is er nog geen medicijn of aanpak om deze ziekte te vertragen of te verhelpen. In Nederland leiden ongeveer 1500 mensen aan deze ziekte. Hier komen jaarlijks ongeveer 500 nieuwe gevallen bij en sterven ongeveer 500 patiënten. Na de eerste symptomen is de levensverwachting ongeveer drie tot vijf jaar.
Stichting ALS Nederland bekostigt wetenschappelijk onderzoek, welke gedaan wordt bij het AMC en UMC. Samen vormen zij het ALS centrum, een belangrijke speler voor Stichting ALS Nederland. Uniek is ProjectMine, waarin DNA van ALS patiënten wordt vergeleken met niet ALS-ers. Men hoopt op deze manier verschillen te vinden in het DNA, waarmee een mogelijke behandeling of medicijn mogelijk wordt gemaakt.
Het doel van de stichting: het vinden van de oorzaak en daardoor ook mogelijke toekomstige behandeling van ALS en het stimuleren van verbeteringen in zorg en kwaliteit van leven voor de huidige ALS patienten.
Naast wetenschappelijk onderzoek wil Stichting ALS Nederland patiënten en hun direct liefhebbenden steunen in de tijd die zij nog hebben. Zo is er bijvoorbeeld ‘Stichting ALS op de weg’, welke helpt bij voorzieningen voor patienten om te voorkomen dat mensen hun bed, fiets of rolstoel krijgen op de begrafenis. Vaak worden deze voorzieningen via officiële instanties zo vertraagd geregeld dat het niet eens meer nodig is. ‘Stichting ALS op de weg’ zorgt dan ook adequaat voor voorzieningen, waardoor de patiënten snel en gericht worden geholpen.
Internationaal sterk tegen Amyotrofische Laterale Sclerose
Naast het nationale werk, werkt Stichting ALS Nederland internationaal nauw samen met de stichtingen in alle landen om onderzoeksresultaten en kennis uit te wisselen. Stichting ALS Nederland zit in het bestuur van deze internationale samenwerking en heeft hier een prominente rol. Eén keer per jaar wordt een groot congres georganiseerd waarin de landen hun voortgang en ideeën presenteren. Alles met één doel: een oplossing vinden voor deze dodelijke spierziekte.
ALS campagnes
Om al dit onderzoek en internationale samenwerkingen te bekostigen is natuurlijk veel geld nodig. Om die reden worden er veel activiteiten, campagnes en bijzondere evenementen georganiseerd. Enkele die je ongetwijfeld kent zijn:
Ieder mens is meer dan zijn ziekte of beperking. Versterking van eigen regie en participatie, hoe klein ook, is wenselijk en mogelijk. Cliëntenbelang Amsterdam zet zich daarom in voor het vergroten van de eigen regie, kwaliteit van leven en maatschappelijke participatie van cliënten*, rekening houdend met de grenzen van hun zelfredzaamheid en die van het omringende netwerk.
Cliëntenbelang Amsterdam komt op voor álle inwoners van Amsterdam die beperkingen ondervinden door een lichamelijke handicap, (chronische) ziekte, verstandelijke of psychische beperking of om een andere reden gebruik maken van gezondheidszorg, welzijn en andere dienstverlening.
* Daar waar wij cliënten noemen, bedoelen wij tevens de mantelzorgers.
Partnerschap
Wij kiezen voor partnerschap met de (ervaringsdeskundige) Amsterdammer. In een gelijkwaardige positie. Door samen te werken, elkaar te zien en daarop in te spelen. Ieders mening telt.
Positieve Gezondheid
We omarmen het gedachtegoed en model van Positieve Gezondheid. We richten onze inzet daarbij op:
Het vergroten van deelname van kwetsbare Amsterdammers aan de maatschappij.
Het versterken van de eigen regie van groepen of individuen voor zo ver zij en hun omringende netwerk dat zelf kunnen invullen.
Andere belangrijke onderdelen van onze missie zijn:
Thematisch werken
We werken met Amsterdammers aan vraagstukken en thema’s die spelen op een integrale manier. Zoals in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld. En dit is terug te zien in onze werkwijze binnen de vereniging en werkorganisatie.
Cliëntenbelang als samenwerkingsplatform
We vormen een platform waar leden, platforms en niet-leden (individuen) elkaar ontmoeten en werken aan de belangrijkste thema’s.
Aanbod in Noord-Holland
We bieden dienstverlening aan voor gemeenten, cliëntenraden en zorg- en welzijnsorganisaties in Noord-Holland.
Kennisontwikkeling in de werkorganisatie
Cliëntenbelang Amsterdam ontwikkelt zich verder als professionele organisatie om Amsterdammers en organisaties zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen en met hen samen te werken. De kennisontwikkeling richt zich op project- en programmamanagement, kennisdeling, acquisitiekracht en samenwerkingsvaardigheden.
Lemontree is trots dat we hier de OneDesk Mobile werkplek mogen leveren en de ICT-omgeving mogen beheren.
Al meer dan honderd jaar is met veel liefde en compassie gewerkt bij de Kessler Stichting en hebben zich vele duizenden mensen gemeld voor hulp, opvang, begeleiding, zorg of advies. We vangen mensen op die opvang en/of zorg en begeleiding nodig hebben. We ondersteunen hen methodisch op de weg (terug) naar een zinvol bestaan en begeleiden ook in de thuissituatie. De Kessler Stichting is een innoverende organisatie, die cliënten hartelijk en onvoorwaardelijk accepteert en hen professionele ondersteuning biedt. De ervaring leert dat veel mensen in staat zijn om een deel van hun zelfstandigheid te herwinnen wanneer hierbij de juiste ondersteuning wordt geboden. Samen met de cliënt zoeken naar de meest geschikte oplossing voor zijn/haar situatie, is dan ook het uitgangspunt voor onze methodische begeleiding, competentiegericht begeleiden.
Kernwaarden
Menselijk, professioneel en integer zijn de drijvende krachten achter ons handelen. Deze drie kernwoorden vatten de volgende waarden samen: duidelijk, professioneel, creatief, behulpzaam, gastvrij, open, meelevend, toegewijd, samenwerkend en betrouwbaar. Ze vormen de ‘persoonlijkheid’ van de Kessler Stichting.
Lemontree is trots dat we onze OneDesk Mobile werkplek mogen leveren en de ICT-omgegving mogen beheren..
KonnecteD kiest voor Hyperconverged oplossing met Lemontree
Van buikgevoel naar geweldige samenwerking
KonnecteD is een organisatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt naar betaald werk. De organisatie, die gevestigd is in Deventer, werkt nauw samen met en vervult haar maatschappelijke functie in de gemeenten Deventer en Olst en Wijhe. Deventer Werktalent, Sallcon en het Groenbedrijf zijn onderdeel van KonnecteD.
We spreken met Martin Snellink, hoofd ICT van KonnecteD: “We hadden een ICT-omgeving die eigenlijk sinds 2012 niet meer een serieuze vervangingsslag had doorgemaakt. En als je op ICT-vlak zes jaar niet veel meer verandert, dan komen integriteit en betrouwbaarheid in het geding”. KonnecteD moet financieel op eigen benen staan en is daarom kostenbewust. Ook wat de ICT betreft. Om de kwaliteit van ICT te kunnen waarborgen moest er in 2018 een plan worden gemaakt om de legacy systemen te vervangen en tegen redelijke kosten een toekomstbestendige ICT-omgeving te implementeren.
“Het voordeel als alles is afgeschreven is dat je met een schone lei kunt beginnen. In eerste instantie hebben we tien partijen uitgenodigd om met ons mee te denken hoe ICT eruit zou moeten zien. Helaas kwamen deze te snel met te concrete technische voorstellen en prijzen en voelden we ons onvoldoende gehoord in onze ambitie en wensen. We hebben toen een partij in de arm genomen om ons te helpen in het selectieproces” vertelt Martin. Hierdoor kon KonnecteD meer focus leggen op de wensen en eisen uit de organisatie en beter definiëren wat de organisatie van ICT verlangt.
“Toen we een helder beeld hadden van de verwachtingen rondom ICT ging de selectie sneller en gemakkelijker en hielden we al snel twee partijen over. Daarbij ging de voorkeur naar Lemontree. Vanwege hun track record op het vlak van hyperconverged IT maar zeker ook vanwege het positieve gevoel dat we bij de mensen van Lemontree hadden. Ze begrepen goed wat onze wensen en eisen waren en kwamen met een concept dat goed paste bij onze organisatiebehoeften. En de voorstellen paste goed bij onze plannen, visie en budgetten.” Vertelt Snellink.
Lemontree had een hyperconverged stretched cluster oplossing van HPE SimpliVity voorgesteld, waarbij beschikbaarheid, integriteit en betrouwbaarheid een elementaire rol speelden. “Deze omgeving biedt alle facetten om de bedrijfsapplicaties goed en snel te laten draaien voor onze eindgebruikers. Bovendien is het een toekomstgerichte oplossing waarbij we onze data veilig kunnen opslaan. Ook is de betrouwbaarheid van onze back-up oplossing enorm verbeterd wat een enorme opluchting voor me is. En heel belangrijk: de performance van ICT is flink verbeterd. We zijn nog steeds in een continu proces aan het tweaken samen met Lemontree maar de eerste ervaringen zijn goed merkbaar.”
Martin is lovend over de samenwerking met Lemontree. Zowel in de voorbereiding als tijdens het project vindt hij dat de samenwerking erg leuk en soepel is verlopen. Maar ook na het project ervaart hij dat de mensen van KonnecteD en Lemontree goed kunnen samenwerken. “Er is een erg leuke klik tussen onze specialisten en de mensen van Lemontree. In de samenwerking merkten we telkens dat we de juiste kennis op het juiste moment beschikbaar hadden en we gezamenlijk een zeer succesvolle implementatie hebben gedaan. Daarbij merkten we vooral dat Lemontree echt oog en oor heeft voor onze wensen, maar ook voor de mensen die bij ons werken. Daardoor is Lemontree een mooie aanvulling op ons eigen team. Die samenwerking zetten we dan ook voort, want Lemontree doet het onderhoud op de omgeving. We hebben een relatief klein IT-team die door Lemontree wordt ontzorgd op specifieke kennis, patchmanagement en monitoring. Daardoor kunnen wij ons meer richten op de applicaties en eindgebruikers”.
Over KonnecteD
KonnecteD is een organisatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt naar betaald werk. KonnecteD stimuleert vernieuwing door mensen met ideeën en kansen te verbinden en te faciliteren. KonnecteD verbindt bedrijven en bevordert de inclusieve samenleving en een circulaire economie. Geluk door werk. Dat is wat KonnecteD wil bereiken. Deventer Werktalent, Sallcon en het Groenbedrijf zijn onderdeel van KonnecteD. Net als alle aangesloten ondernemers en partners. Dit zijn organisaties die midden in de samenleving staan, die anders denken en anders doen. En samenwerken aan oplossingen om bedrijvigheid en werkgelegenheid duurzaam te laten groeien. Zij maken werk van betekenis.
Bekijk het mooie werk van KonnecteD op RTL programma “Doe Maar Duurzaam”
Over Lemontree
Lemontree’s missie is “bedrijfskansen creëren door geweldige ICT” voor onze opdrachtgevers. Dit doen wij door informatie- en communicatietechnologie toegankelijk, betrouwbaar en betaalbaar te maken met een geweldige gebruikerservaring en “first class” support. Samen leggen wij, als echte partners, de weg af naar een zorgeloze, transparante ICT-omgeving en een samenwerking op basis van persoonlijke en hartelijke communicatie, respect en vertrouwen. Het resultaat van onze dienstverlening is rust in de organisatie en focus op de core business. Onze opdrachtgevers waarderen onze manier van werken met minimaal een 8,5 en omschrijven Lemontree op basis van 3 essentiële kernwaarden: competent, authentiek en transparant.
evofenedex verhoogt de kwaliteit naar eindgebruikers en verlaagt de kosten van ICT met meer dan 20% door heldere cloudstrategie
evofenedex, ondernemersvereniging voor handels- en productiebedrijven, heeft de eerste stappen gezet naar een volledige cloud based ICT-omgeving. De vereniging uit Zoetermeer wil hiermee de kwaliteit naar eindgebruikers verhogen en de kosten van ICT aanzienlijk verlagen. De eerste stap, het overzetten van de huidige omgeving naar IaaS-diensten en de eerste aanzet voor het ‘verSaaSen’ van de applicaties, is inmiddels succesvol opgeleverd met minimale impact voor de medewerkers die de ICT-voorzieningen dagelijks gebruiken. In de tweede fase is het de bedoeling een groot deel van de bedrijfsapplicaties onder te brengen in SaaS en een volledige online werkplek uit te rollen, om een verdere besparing te realiseren en maximaal aan te sluiten bij de hedendaagse IT-mogelijkheden.
Aan tafel zitten Pieter van der Bas, lid MT en Hans Plug, ICT manager van evofenedex. Ze vertellen enthousiast over dit mooie project. Na een onderzoek van een onafhankelijk bureau kwam naar voren dat de inkooporganisatie verder geoptimaliseerd kon worden en de kosten van onder andere ICT omlaag konden door de ICT-omgeving anders in te richten. Parallel hieraan was de vereniging al aan het kijken hoe de kwaliteit naar eindgebruikers omhoog zou kunnen. Hans was al langer van mening dat public cloud oplossingen meer toekomstvast en kostenefficiënt zouden werken en het onderzoek ondersteunde deze gedachte. “We hebben op basis van onze doelen een klein aantal bedrijven gevraagd een aanbieding te maken. Hier kwam Lemontree als beste uit. Doorslag hierin gaf dat Lemontree:
Een aanbieding deed die volledig public cloud gebaseerd was,
Goed had nagedacht over het inzetten van Sharepoint Online en daarnaast een goed doordacht plan van aanpak en planning presenteerde,
Qua omvang, cultuur en dynamiek (no-nonsense) goed bij onze vereniging past en inhoudelijk een zeer positieve indruk maakte,
Positieve referenties had die hen van harte konden aanbevelen,
Haar kantoor dicht de buurt van Zoetermeer heeft.
Naast zeer tevreden gebruikers hebben we een kostenbesparing gerealiseerd van meer dan 20%
OneDesk Mobile, de online werkplekoplossing van Lemontree, is de stip op de horizon vertelt Hans Plug. Deze oplossing biedt onze gebruikers een zeer flexibele en kwalitatieve oplossing, waarmee we in staat zijn onze leden uitstekend en kostenbewust te ondersteunen. Vanuit het verleden hebben we geleerd dat ICT flexibel moet kunnen meeschalen met de organisatie om noodzakelijke kostenbesparingen ook op ICT-gebied te kunnen doorvoeren. De oplossing van Lemontree biedt een pay per use model, waarmee we volledig flexibel zijn in de inzet en kosten van ICT.
Om evofenedex gefaseerd naar de gewenste ICT-omgeving te helpen is de implementatie opgedeeld in drie stappen. De eerste stap, welke inmiddels is gezet, is om waar mogelijk SaaS te gaan inzetten voor de bedrijfsapplicaties en de bedrijfsapplicaties waar dit (nog) niet kan door inzet van Microsoft Azure naar een pay-per-use IaaS model te brengen. In fase twee zal een aantal bedrijfsapplicaties met maatwerk, waaronder ERP-applicaties, ontvlecht worden en als standaardapplicaties via SaaS worden afgenomen. De derde stap die deels parallel loopt aan stap twee is om de online werkplek OneDesk Mobile uit te rollen naar de gebruikers. Met deze werkplek krijgen gebruikers een zeer gebruikersvriendelijke omgeving, waarin samenwerken, mobiliteit, nieuws delen, intranet, productief in teams werken en de ontsluiting van de bedrijfsapplicaties samenkomt.
Pieter is erg onder de indruk van het project en de samenwerking. “in een doorlooptijd van vijf weken hebben we zeer snel en vakkundig de omgeving gemigreerd en in gebruik kunnen nemen. Het is af en toe best spannend geweest en een hele intensieve periode geweest, want in dit soort ICT-projecten kun je het eigenlijk alleen maar fout doen. De organisatie verwacht dat alles gewoon netjes door blijft draaien, terwijl er onder motorkap best wel veel veranderd in korte tijd”. Hans voegt hieraan toe: “Als ICT-manager krijg je niet snel complimenten van eindgebruikers. Maar in dit project gingen de duimen omhoog. Onze gebruikers hebben totaal geen last gehad van de migratie en waren erg blij met hun nieuwe omgeving”.
Ook binnen Lemontree zijn de mensen enthousiast over de leuke en goede samenwerking met evofenedex. Door de korte lijnen, fijne cultuur en leuke mensen kunnen we snel schakelen en verloopt alles soepel.
1 januari 2019 werd de eerste fase in wederzijdse tevredenheid opgeleverd. Iedereen kijkt uit naar de volgende fasen, waarmee evofenedex stappen naar een moderne werkplek gaat zetten. Met verdere kostenbesparingen in het verschiet.
Over evofenedex
evofenedex is een ondernemersvereniging. Het netwerk van Nederlandse handels- en productiebedrijven met een logistieke of internationale operatie. evofenedex zorgt ervoor dat haar leden hun logistiek optimaal organiseren en beter internationaal ondernemen. Dit doen zij door hindernissen weg te nemen en kennis en kansen toe te voegen. Door leden een mix van producten en diensten aan te bieden. En door hun belangen te behartigen in Nederland en daarbuiten. Evofenedex beschikt over een uniek netwerk in binnen- en buitenland.
Over Lemontree
Lemontree’s missie is “bedrijfskansen creëren door geweldige ICT” voor onze opdrachtgevers. Dit doen wij door informatie- en communicatietechnologie toegankelijk, betrouwbaar en betaalbaar te maken met een geweldige gebruikerservaring en “first class” support. Samen leggen wij, als echte partners, de weg af naar een zorgeloze, transparante ICT-omgeving en een samenwerking op basis van persoonlijke en hartelijke communicatie, respect en vertrouwen. Het resultaat van onze dienstverlening is rust in de organisatie en focus op de core business. Onze opdrachtgevers waarderen onze manier van werken met minimaal een 8,5 en omschrijven Lemontree op basis van 3 essentiële kernwaarden: competent, authentiek en transparant.
Ambaflex kiest managed hoog beschikbare infrastructuur bij Lemontree
guide, lsc, plastic, sv, totes
Ambaflex, dé partner voor materiaaltransportsystemen op maat, heeft gekozen voor het leveren en beheren van een vernieuwde IT-infrastructuur door Lemontree. De bestaande omgeving is aan vervanging toe en loopt aan tegen de grenzen van haar kunnen. Daarnaast bestaat bij Ambaflex de wens om de werkplekken te ontsluiten op basis vanCitrix VDI voor medewerkers in de Verenigde Staten, China, Roemenië en Nederland.
De door Lemontree aangeboden oplossing biedt hoge beschikbaarheid en voldoende ruimte en schaalbaarheid om in de beoogde groei te kunnen voorzien en wordt op basis van een resultaatverplichting door Lemontree beheerd.
Hoge beschikbaarheid, beveiliging en ontsluiten van internationale werkplekken
Op basis van de wensen en eisen van Ambaflex en op basis van de nieuwste technologische mogelijkheden, wordt er een nieuwe IT-infrastructuur ontwikkeld en uitgerold. Deze omgeving zal bestaan uit een hoog beschikbaar twin datacenter op basis van vier HPE SimpliVity nodes met vier aparte VDI hosts. Daarnaast worden alle switches en firewalls vervangen om een veilige en betrouwbare werking van de nieuwe infrastructuur te realiseren. Hierdoor zal Ambaflex rond april 2018 beschikken over een omgeving die voldoende ruimte en schaalbaarheid biedt voor de behoeftes van de komende jaren, ingericht op hoge beschikbaarheid met automatische failover en een native back-up oplossing.
Over Ambaflex
AmbaFlex is dé partner voor materiaaltransportsystemen op maat op basis van spiraaltransporteurs! De unieke SpiralVeyor® wordt in een groot aantal landen gebruikt en kent vele toepassingen voor verticaal transport, tijdelijke opslag en accumulatie van stukgoederen en verpakte producten.
AmbaFlex is een onafhankelijk mondiaal bedrijf dat het SpiralVeyor®-systeem in eigen beheer heeft ontwikkeld en ook de productie en het onderhoud voor zijn rekening neemt. Zo is de klant verzekerd van de meest rendabele oplossing die momenteel beschikbaar is.
Inmiddels stellen gebruikers over de hele wereld het kwaliteitsniveau en de beproefde ervaring in hun vakgebied op prijs. Om deze voortrekkersrol te kunnen blijven vervullen, investereert Ambiflex voortdurend in productinnovatie en ontwikkeling van functionele oplossingen, in nauwe samenwerking met haar klanten.
Tomingroep kiest voor SimpliVity oplossing bij Lemontree
Tomingroep, een sociale en professionele onderneming, heeft Lemontree geselecteerd om haar bestaande IT-infrastructuur te vervangen. De bestaande omgeving is aan het einde van haar levensduur en loopt tegen de grenzen van het kunnen aan. Tomingroep heeft voor Lemontree gekozen omdat de door Lemontree aangeboden oplossing voor de komende jaren weer voldoende capaciteit en flexibiliteit biedt om te voldoen aan de steeds groter wordende business requirements van de Tomingroep en in vergelijking met de andere aanbieders op basis van een TCO van 5 jaar tegen aanzienlijke lagere kosten gerealiseerd en beheerd kan worden.
Inrichting HPE SimpliVity nodes
Op basis van de wensen, eisen en de nieuwste technologische mogelijkheden wordt er een nieuwe hoogbeschikbare twin datacenter infrastructuur op basis van vier HPE SimpliVity nodes ingericht. De data van de huidige omgeving zal vrijwel zonder downtime voor de applicaties en functionaliteiten gemigreerd worden naar deze nieuwe omgeving.
Voor Tomingroep biedt de nieuwe IT-infrastructuur een omgeving die voldoende ruimte biedt voor de behoeftes van de komende jaren, ingericht op hoge beschikbaarheid met automatische failover en een native back-up oplossing
Over Tomingroep, een sociale en professionele ondernemer
Tomingroep, sociale ondernemer
Bij Tomingroep werken zo’n 1800 mensen met en zonder arbeidsbeperking samen. De medewerkers creëren geschikte banen en bieden werkervaringsplaatsen voor mensen die terugkeren in het arbeidsproces. Door hun unieke mix van medewerkers hebben ze het juiste team voor elke klus.
Tomingroep werkt in opdracht van de gemeenten in de Gooi- en Vechtstreek, Almere en Eemnes en helpt zo de doelstellingen van de Participatiewet, de inclusieve arbeidsmarkt, te realiseren.
Mission statement
Werk staat bij Tomingroep voorop, bedrijfsmatig in een sociale context. Bij Tomingroep geldt: ‘afspraak is afspraak’
Wij werken veilig
Wij zijn klantgericht, zowel intern als extern
Wij zijn veranderingsbereid, flexibel en slagvaardig
Wij zijn open en duidelijk over wat we willen en wat niet
Wij zijn actief en ondernemend
Wij staan voor kwaliteit en professionaliteit
Duurzaam ondernemen
Aandacht voor mens en milieu vindt Tomingroep vanzelfsprekend. Onze methoden en producten zijn zoveel mogelijk duurzaam en milieuvriendelijk. Door uw samenwerking met Tomingroep profileert u zich dan ook als maatschappelijk verantwoord ondernemer en werkt u mee aan een samenleving waarin iedereen een kans krijgt.
Social Return on Investment
Bij opdrachten voor de overheid moet het werk vaak deels worden uitgevoerd door mensen met een beperking. Dat kunt u regelen door Tomingroep in te schakelen als onderaannemer. Of door mensen van Tomingroep in te zetten in uw eigen organisatie. Ze denken graag met u mee bij uw aanbesteding.
HSA lawyers was op zoek naar een betrouwbare en kundige partij om IT te ondersteunen. Hiertoe heeft het kantoor gekozen voor Lemontree, die de IT-omgeving in beheer heeft genomen en ondersteunt. Allereerst heeft Lemontree het gebruik van SharePoint eenvoudiger gemaakt en hier functionaliteit aan toegevoegd, waardoor werken stukken veiliger en betrouwbaarder is geworden. Ook werd Proactief Desktop Management geïmplementeerd met onder andere third party patch management.
Over HSA Lawyers
HSA Lawyers is een boutique advocatenkantoor met een duidelijke focus: M&A, Private Equity, Venture Capital en op ondernemers toegespitst ondernemingsrecht.
Opgericht door ex ‘big law’ advocaten biedt HSA Lawyers (voorheen Haagstate) sinds 2008 hoogwaardig juridisch advies aan, private equity huizen, venture capital investeerders, family funds, corporates en DGA’s.
Onze ervaren advocaten zijn resultaatgericht, hanteren een efficiënte aanpak en hebben oog voor wat belangrijk is om een transactie succesvol af te ronden.
HSA Lawyers beschikt over sterk netwerk in de meest relevant jurisdicties en werkt regelmatig mee als Nederlands recht specialist in een breder (internationaal) team aan grensoverschrijdende transacties.